بهترین جای نگهداری آکواریوم در منزل

بهترین جای نگهداری آکواریوم در منزل

بهترین جای نگهداری آکواریوم : از مواردی که برای خرید و یا اجاره خانه مورد دقت و توجه قرار می گیرد، موقعیت و محل خانه است. اینکه چقدر نورگیر باشد، در چه محله‌ای باشد، طبقه‌ی چندم باشد و فاکتورهای مشابه. ماهی‌ها نیز مثل انسان‌ها به خانه‌ای نیاز دارند که از موقعیت مناسبی برخوردار باشد. متاسفانه این مسأله یا دیده نمی‌شود یا کم اهمیت تلقی می‌شود. چرا جای آکواریوم اهمیت زیادی دارد؟ چرا ما نمی‌توانیم آکواریوم را هر کجا که دلمان خواست قرار دهیم؟

در وهله‌ی اول این مهم نیست که ما می‌خواهیم آکواریوم را جایی قرار دهیم که همیشه جلوی چشممان باشد بلکه اولویت اول سلامتی ماهی‌ها است. اینکه از لحاظ محیطی آکواریوم در چه شرایطی قرار بگیرد و یا جایی باشد که امنیت بالایی داشته باشد مسأله‌ی اصلی است.

1- آکواریوم را در کنار پنجره یا جایی که در معرض نور مستقیم است قرار ندهیم.

هر کسی که ولو برای چند ماه آکواریوم داشته است، به خوبی می‌داند که جلبک‌ها یکی از مشکلاتی هستند که می‌توانند برای هر آکواریومی پیش بیایند. از بین بردن آن‌ها مستلزم صرف وقت و انرژی است و اگر نکاتی ساده را رعایت نکنیم هر لحظه امکان دارد سر و کله‌‌یشان مجددا پیدا شود. یکی از علل اصلی ظهور جلبک‌ها، نور زیاد است. قرار دادن آکواریوم در جایی که نور مستقیم خورشید به آن می‌تابد به معنی فرستادن کارت دعوت برای جلبک‌ها است. یکی دیگر از مسائلی که نور خورشید پیش می‌آورد گرم شدن سریع آب است و به محض تاریک شدن، این دما به شدت افت می‌کند. ماهی‌ها خیلی علاقه‌ای به تغییر زیاد دمای آب ندارند چرا که آن‌ها موجودات خون سردی هستند که نمی‌توانند مثل ما انسان‌ها بدنشان را به سرعت با دما تطبیق دهند. دمای آب در تابستان می‌تواند تا حدی بالا رود که در جا باعث از بین رفتن ماهی‌های ما شود.

 

2- آکواریوم را در نزدیکی در قرار ندهید.

هر دفعه که در باز یا بسته می‌شود ماهی‌ها در معرض شوک شدن قرار می‌گیرند. شاید صدای باز و بسته کردن در برای ما خیلی به چشم نیاید ولی این صدا برای ماهی‌ها زیادی است. امواج صدا با سرعت از دیوارها، کف زمین و هر چیز دیگر عبور می‌کنند و به آکواریوم می‌رسند و این صدا برای ماهی‌ها به شدت استرس‌زا است. همان‌طور که می‌دانیم استرس یکی از فاکتورهایی است که ماهی‌ها در مقابل آن بسیار حساس هستند. پس اگر قصد داریم آکواریوم و ماهی‌های سالمی داشته باشیم آن را با فاصله‌ی نسبتا زیادی از در قرار دهیم.

 

3- آکواریوم را در مجاورت رادیاتورها، کانال‌های کولر، فن‌کوئل یا هر وسیله‌ی سرمایشی و گرمایشی دیگری قرار ندهید.

همان‌طور که در قسمت اول به آن اشاره شد دمای آب آکواریوم باید ثابت باشد. مجاورت آکواریوم در کنار این وسایل به معنی تغییر مکرر دمای آب است و می‌تواند برای ماهی‌ها بسیار زیان‌بخش باشد.

 

4- آکواریوم را در جایی که رفت و آمد خیلی بالا است قرار ندهید.

آرامش ماهی‌ها در اثر جابه‌جایی اشیا و افراد بیرون آکواریوم به شدت خدشه‌دار می‌شود و باعث به وجود آمدن استرس برای آن‌ها می‌شود.

 

5- آکواریوم را مستقیم بر روی زمین قرار ندهید.

بهترین جای نگهداری آکواریوم : این مسأله می‌تواند چند مشکل اساسی به وجود بیاورد. اول این که این کار آکواریوم را در معرض قدم‌های ما قرار می‌دهد و می‌تواند موجب شکستن آن شود. حتی اگر آکواریوم آسیبی نبیند، ضربه‌ای که به آکواریوم می‌خورد برای ماهی‌ها به شدت استرس‌زا است. همچنین دمای کف خانه خیلی اوقات با دمای هوای خانه متفاوت است و می‌تواند موجب عدم تعادل در دمای آب شود.

 

6- آکواریوم را در نزدیکی پریز قرار دهید. آکواریوم را در نزدیکی پریز قرار ندهید.

نزدیک بودن آکواریوم به پریز باعث می‌شود شما به راحتی لوازم برقی ضروری آکواریوم را به آن متصل کنید اما در عین حال باید حواسمان باشد که از پریز نزدیک آکواریوم تنها برای همان وسایل ضروری استفاده کنیم. اگر از این پریز برای هر چیزی استفاده کنیم رفت و آمد و سر صدای زیاد به مذاج ماهی‌ها چندان خوش نمی‌آید.

 

7- آکواریوم را جایی قرار دهید که دسترسی به آب از آن مکان سخت نباشد.

یک آکواریوم سالم نیازمند تعویض منظم آب است. بهتر است آکواریوم فاصله‌ی کمی با شیر داشته باشد تا شما مجبور نشوید برای تعویض آب مسافت زیادی را با بار سنگین آب طی نمایید.

 

8- آکواریوم را جایی قرار دهید که فضایی مناسب در اطرافش داشته باشد.

در هنگام مراقبت از آکواریوم و ماهی‌هایش شما نیاز به فضا برای این کار دارید. وقتی به آن‌ها غذا می‌دهید، وقتی آب آن را تعویض می‌کنید و یا وقتی مشکلی برای لوازم جانبی آکواریوم پیش می‌آید بهتر است بتوانید با خیال راحت از پس این کارها برآیید.

 

9- آکواریوم را جایی قرار دهید که بتوانید به راحتی رو به رویش بنشینید و آن را تماشا کنید.

درست است که آکواریوم را نباید در جایی قرار داد که رفت و آمد زیادی در آن وجود دارد اما باید بتوان از زیبایی و آرامش آکواریوم به خوبی استفاده کرد و از داشتنش لذت برد. آکواریوم را در جایی پرت افتاده که شما به ندرت از آنجا استفاده می‌کنید قرار ندهید.

 

10- حواستان به سر و صدا باشد.

خیلی از صداهایی که در طول روز ما آن‌ها را می‌شنویم و گوشمان به آن‌ها عادت کرده است برای ماهی‌ها سر و صدای مزاحم به نظر می‌آید. آکواریوم را به دور از این صداها قرار دهید. وسایلی مثل اسپیکرها، رادیو، تلویزیون و امثالشان بهتر است دور از آکواریوم قرار بگیرند.

 

منابع:

  1. http://petskeepersguide.com
  2. http://aquariumdetective.com

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *