نکات مهم در مورد خرید آبنما

نکات مهم در مورد خرید آبنما

خرید آبنما : آبنما چیست و مهمترین نکاتی که باید قبل از هرگونه اقدامی در زمینه ساخت یا خرید آبنما رعایت کنیم کدامند؟ در این مقاله از زندگی رنگی سعی خواهیم کرد به ارائه مطالبی در خصوص آبنماها از قبیل اصول طراحی و ساخت آن‌ها، ‌معرفی انواع آن‌ها و بررسی وی‍ژگی‌ها و کاربردهای تعدادی از انواع آبنماها پرداخته و در کمک به شما عزیزان بکوشیم.

آبنماها از گذشته‌های خیلی دور جزئی جدا ناشدنی از اجزای مهم معماری محوطه کاخ‌ها و بناهای مهم بوده‌اند، چرا که همواره نویدبخش شور و نشاط و شادابی و آرامش برای مردم بوده‌اند. امروزه آبنماها به‌جهت پیشرفت‌های علمی و هنری دستخوش تغییرات و پیشرفت‌های فراوانی شده‌اند. به‌گونه‌ای که شاهد نمونه‌های بسیار متنوع‌تر و منحصربه‌فرد‌تری از این سازه‌ها هستیم.
در این مقاله سعی خواهیم کرد به ارائه مطالبی در خصوص آبنماها از قبیل اصول طراحی و ساخت آن‌ها، ‌معرفی انواع آن‌ها و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای تعدادی از انواع آبنماها بپردازیم.

منظور از آبنما چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از آبنما سازه‌هایی هستند که در آن‌ها آب در درون ‌محفظه حوض مانندی حرکت نمایشی داشته و بر زیبایی و آرامش محیط اطرافش تأثیری مثبت بگذارند.
البته این توصیف، تعریفی ابتدایی از آبنما است چراکه امروزه اکثر آبنماها همراه با جزییات بسیار پیچیده و متنوعی ساخته می‌شوند. انواع آبنماها به‌راحتی می‌توانند در میادین شهرها، میدان‌ها، مکان‌های گردشگری و توریستی، مراکز خرید، مراکز تفریحی، مراکز درمانی، سفره خانه‌های سنتی، استخرها، پارک‌ها، ویلاها، باغ‌ها، خانه‌ها و غیره مورد استفاده قرار گیرند.
برخلاف تصور عموم مبنی بر این‌که در درون آبنما آب در حال گردش می‌باشد هدر رفت آب زیادی در این سازه دیده نمی‌شود و تنها هدر رفت آب تبخیر شدن آن است.

هنگام ساخت یا خرید آبنما باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

در صورتی‌ که قصد خرید یا ساخت آبنمایی را داشته باشیم باید قبل از هر گونه اقدامی در این زمینه ابتدا به جمع آوری اطلاعاتی در خصوص آبنماها از قبیل نحوه طراحی، اصول ساخت و همچنین انواع آبنماها و نیز ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها بپردازیم. جمع‌آوری این اطلاعات در رسیدن به یک انتخاب مناسب که جوابگوی نیازها و خواسته‌های ما باشد مفید واقع خواهد شد.

اصول اساسی در طراحی و ساخت آبنماها

  1. در نظر داشتن اصول معماری، به منظور کاهش دمای محیط.
  2. باید از ساخت آبنماها در زیر درختان بپرهیزیم، چراکه ریزش فضولات پرندگان و شاخ و برگ درختان باعث آلودگی آبنما و نیز گرفتگی فیلترها و گلوگاه پمپ‌ها می‌شود.
  3. انتخاب محل آبنما به‌گونه‌ای که در مسیر جریان باد واقع نشود، به‌سبب اینکه وزش باد در نحوه کارکرد آبنماها اختلال ایجاد می‌کند.
  4. تنظیم ارتفاع ستون آب، ارتفاع ستون آب نباید از فاصله میان ستون آب (آبی که فواره می‌شود) و کناره حوض یا استخر بیشتر باشد، زیرا در این‌صورت آبی که آبنما فواره می‌کند از حوض یا استخر به بیرون سرازیر می‌کند.
  5. استفاده از سیستم تخلیه و سرازیر آب، به دلیل این‌که آب آبنما باید چند وقت یکبار تعویض شود، وجود این سیستم در آبنما برای تخلیه آسان‌تر آب حائز اهمیت است.
  6. تأمین امنیت کلیدها و کابل‌های برق، کلیدهای الکتریکی باید به سیستم حفاظت و ایمنی مجهز شده و کابل‌های برق نیز درون داکت‌های مخصوص قرار گیرند.
  7. انتخاب صحیح پمپ و کلید‌های الکتریکی، قدرت پمپ‌ها باید متناسب با توان مصرفی مورد نیاز، کاربرد آبنما و موقعیت نصب آبنما باشند، کلیدهای الکتریکی نیز باید متناسب با قدرت پمپ‌ها و مدارهای روشنایی انتخاب شوند.
  8. انجام پیش بینی‌های لازم برای حفاظت از آبنما در فصل سرما
    انواع آبنما

    آبنماها به دو دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

    • آبنماهای ثابت (مستقر): ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین نوع آبنماها هستند، به جهت این‌که در آبنماهای ثابت از پمپ ‌ثابت استفاده می‌کنند و اساس کارشان نیز بر پایه فواره‌ها و نازل‌های مورد استفاده می‌باشد. آب گردشی درون آن‌ها تنها قادر به فواره کردن به‌صورت ساده و یکنواخت می‌باشد.
    • آبنماهای متحرک (غیر مستقر): انواع پیشرفته‌تر و مدرن‌تر آبنماها هستند، آب گردشی درون آبنماهای متحرک به‌واسطه به‌کارگیری سیستم مکانیکی یا الکتریکی در آن‌ها و همچنین تعبیه اجزای پیشرفته در آن‌ها می‌تواند با جلوه و افکت‌های خاص و متنوعی به حرکت درآید.

    آبنماها از نظر جنس، نحوه‌ی طراحی، کاربرد در انواع بسیار گسترده و متفاوت و متنوعی تولید و روانه بازار می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

معرفی برخی از خاص‌ترین انواع آبنماها (نکات مهم در مورد خرید آبنما )

در این قسمت قصد داریم برخی از انواع آبنماها با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد، که خود جزو دسته‌ای از آبنماها از قبیل آبشاری، دیواری، دکوراتیو و غیره هستند را معرفی کنیم:

1. آبنماهای شیشه‌ای
آبنمای ریزشی شیشه‌ای تلفیقی هنرمندانه و خاص از آب و نور و شیشه در درون فریمی از جنس چوبی، فلزی یا سنگی است و آرامش و زیبایی فوق‌العاده‌ای را به محیط اطراف خود تزریق می‌کند. در این نوع آبمنا آب ‌به‌وسیله پمپ‌هایی که در آن آبمنا تعبیه شده‌اند روی صفحه شیشه‌ای به سمت قسمت بالایی هدایت شده و سرازیری آن نمای بسیار زیبا و آرامش‌بخشی ایجاد می‌کند.
آبنمای شیشه‌ای در برخی فضا‌های باز نیز کاربرد دارد ولی در محیط‌‌های داخلی از قبیل محیط داخلی مراکز تجاری و اداری و درمانی، لابی هتل‌ها و فرودگاه‌ها، سالن انتظار استخرها و مجتمع‌های مسکونی، مطب‌ها، دفاتر و نیز داخل منازل و غیره کاربردهای بسیار بیشتر و متنوع‌تری را دارا می‌باشند.
امروزه استفاده از آبنماهای شیشه‌ای به‌عنوان پارتیشن در دکوراسیون داخلی بسیار رایج شده است. مقرون به صرفه بودن آبنماهای شیشه‌ای و نیز پرتابل بودن اغلب آن‌ها (به جهت داشتن قابلیت حمل و جابه‌جایی) از مهم‌ترین مزایای این آبنماها به‌شمار می‌روند.

    1.  

2. آبنماهای صخره‌ای (سنگی)
یکی از مهم‌ترین انواع آبنماهای آبشاری آبنما‌های صخره‌ای یا همان سنگی هستند که خود به دو دسته جداگانه‌ آبنماهای صخره‌ای طبیعی که از سنگ‌های طبیعی (سنگ های لاشه‌ای، ورقه‌ای، پوکه معدنی یا …) و نیز آبنماهای صخره‌ای مصنوعی که از سنگ‌های شبیه سازی شده سیمانی ساخته شده‌اند تقسیم می‌شوند.
به جهت اینکه در طراحی ظاهری آبنماهای صخره‌ای از طبیعت الهام گرفته‌اند (منظور آبشارهایی است که در طبیعت دیده‌ایم)، می‌توانیم به‌راحتی از آن‌ها در میادین شهرها، فضاهای سبز، پارک‌ها، سفره خانه‌ها، ویلاها، باغ‌ها، حیاط خانه‌ها و غیره استفاده کنیم.

 

3. آبنماهای نوشتاری
به انواعی از آبنماهای پرده‌ای خطی که در آن ها نازل‌های بسیار حساس و دقیقی برای کنترل نحوه ریزش قطرات آب در جهت ایجاد طرح یا نوشته‌ای مشخص تعبیه شده‌اند آبنماهای نوشتاری می‌گوییم، اهمیت نورپردازی در آبنمای نوشتاری برای وضوح بهتر طرح یا نوشته زیاد است.
نوع دیگری از آبنماهای نوشتاری نیز وجود دارد که در آن‌ها هیچ نیازی به استفاده از نازل یا شیرهای اتوماتیک دقیق احساس نمی‌شود. در این نوع آبنماهای نوشتاری برای ایجاد نوشته یا طرح روی آبنمای پرده‌ای کافی است از یک پروژکتور بهره بگیریم.

 

4. آبنماهای موزیکال (صوتی)
همان‌طورکه از نام آبنمای موزیکال مشخص است در این نوع آبنما برای حرکت و فوران آب در کنار نورپردازی ( با طیفی از رنگ‌های متنوع) از پخش موسیقی برای زیبایی و دل‌نوازی هرچه بیشتر آبنما استفاده می‌کنند، در این نوع آبنما شدت و نحوه‌ی حرکات آب تعیین کننده ریتم موسیقی و نحوه نورافشانی‌ها هستند.
هماهنگ بودن نحوه‌ تغییر رنگ نورافشانی‌ها و ریتم موسیقی با حرکات مختلف آب اهمیت فروانی دارد. آبنماهای موزیکال بیشتر مناسب میادین شهرها، مراکز تجاری، گردشگری و تفریحی و توریستی، پارک‌ها و غیره هستند.

 

5. آبنماهای پرده‌ای
آبنماهای پرده‌ای به دو نوع پرده‌ای پیوسته و پرده‌ای خطی تقسیم‌بندی می‌شوند. در انواع آبنماهای پرده‌ای از نازل‌هایی طویل که آب را در یک امتداد و به صورت منسجم (نوع پیوسته) و یا در یک امتداد و به‌صورت گسسته (نوع خطی) با فشار به سمت بیرون هدایت می‌کنند استفاده می‌شود، عموم آبنماهای پرده‌ای و نازل‌های آن‌ها بر لبه سطوح یا روی دیوارها نصب می‌شوند.
آبنماهای پرده‌ای می‌توانند در اکثر محیط‌های داخلی و بیرونی از قبیل لابی هتل‌ها، پارک‌ها، محوطه مراکز تجاری و رفاهی و… مورد استفاده قرار گیرند.

 

6. آبنماهای جامپینگ جت (تونلی)
در آبنماهای تونلی از نازل‌های بسیار دقیق و قدرت‌مندی برای پرتاب آب به‌صورت بسیار منسجم و پیوسته در مسیری ثابت استفاده می‌کنند، به‌گونه‌ای که اگر از زیر آن رد شویم هرگز خیس نمی‌شویم و فرض می‌کنیم که آب در درون یک میله خمیده شیشه‌ای جریان دارد، از آبنمای تونلی معمولا برای زیبایی سازی محیط‌های داخلی و خارجی از قبیل لابی هتل‌ها و آپارتمآن‌ها، تالارها، محوطه مراکز تجاری و رفاهی، پارک‌ها و غیره استفاده می‌کنند.

 

7. آبنماهای مه‌پاش
در این نمونه از آبنماها آب خروجی به‌وسیله نازل‌های مخصوصی پودر و به‌‌صورت ذرات ریز آب درآمده و در مواجه با هوا بخار می‌شوند، این بخارهای حاصل از آب خروجی در فضای اطراف پخش شده و این حس را که مهی فضا را احاطه کرده است القا می‌کنند، استفاده از آبنماهای مه‌پاش در کنار آبنماهای صخره‌ای جلوه طبیعی‌تری به فضای محیط داده و موجب چشم نوازی و دل انگیزی بیشتر محیط خواهد شد.
آبنماهای مه‌پاش قابل استفاده در فضاهای سبز شهری، پارک‌ها، سفره خانه‌ها، ویلاها و غیره هستند.

 

منبع نکات مهم در مورد خرید آبنما : سایت آدرس 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *