فرق بین آکواریوم آب شیرین و آب شور

فرق بین آکواریوم آب شیرین و آب شور

آکواریوم شیرین و شور : آکواریوم آب شیرین و آب شور هرکدام مزایا و محاسن و محدودیت‌هایی دارند که به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم.

نگهداری از آکواریوم آب شیرین به مبتدیان توصیه می شود چون نگهداری آکواریوم آب شیرین شیرین برخلاف آکواریوم آب شور ساده تر می باشد و بهتر است بعد از کسب تجربه در زمینه آکواریوم، آکواریوم آب شور  را انتخاب کنید.

– بطور کلی هدف از ایجاد یک آکواریوم لذت بردن از زیبایی آن است. از نقطه نظر زیبایی ماهی های آب شور از مزایایی برخوردارند که در ماهی های آب شیرین کمتر مشاهده می شود. بیشتر ماهی های آب شور تزئینی،پرجنب وجوش، رنگارنگ و روشن هستند. به طور مثال می توان از دلقک ماهی که یکی از شناخته شده ترین ماهیهای آب شور در جهان است نام برد. البته ماهی های آب شیرین رنگارنگ هم وجود دارند. آنها معمولا رنگی هستند اما پوستشان به روشنی ماهی های آب شور نیست که از آن جمله می توان به سیچلایدهای مالاوی اشاره نمود.
در مقام مقایسه، هر دو مجموعه شامل تعداد زیادی ماهی برای انتخاب هستند اما موجودات آب شور گرانتر و معمولا حساس ترند.

– در هر دو نوع آب می بایست مواد مضر مثل کلر و آمونیاک حذف گردند و هر دو به یک فیلتراسیون مناسب نیاز دارند. فیلترهای آب شور عمدتا زمانیکه آکواریوم حاوی مرجان و نرم تنان است نیازمند بخشی خاص به نام پروتئین اسکیمر هستند که در آب شیرین معمولا نیاز نیست. در آب شیرین میزان PH مطلوب حدود 7 است (به جز چند استثناء کوچک) که در مقایسه با PH بهینه بالای 8 در آب شور، راحت تر قابل کنترل است. مورد دیگر که باید مورد توجه واقع شود،نمک اضافه شده است که معمولا برای ساخت آب شور باید متناسب با شرایط ماهیهای مورد نظر و با استفاده از غلظت سنج کم کم به مخزن اضافه گردد تا به غلظت ایده آل برسد اما در آب شیرین به آن نیازی نیست. به دلیل گردش بیشتر آب در مسیر فیلتراسیون در آکواریوم آب شور معمولا تبخیر آن نیز بیشتر از آکواریوم آب شیرین است.

– بطور کلی راه اندازی یک آکواریوم اصولی و کارآمد بدون توجه به نوع آن ارزان نیست،اما هزینه سرویس و خدمات آکواریوم آب شور بیشتر از آب شیرین است. آب شور نیاز به فیلترهای تخصصی تر و در نتیجه گران تر، دارد و هزینه ماهیهای آن نیز بیشتر از ماهیهای آب شیرین است. معمولا هزینه ماهی های عمومی و ارزان آب شیرین مثل خانواده ماکرو بین 30 تا 50 هزار تومان است در حالیکه ارزان ترین ماهی های آب شور از حدود 300 تا 500 هزار تومان شروع می شوند و معمولا شما به 3 تا 5 میلیون تومان هزینه ماهی برای یک آکواریوم آب شور معمولی نیاز دارید. درکنار موجودات، هزینه ساخت آب مورد نیاز هم بسته به کیفیت نمک مصرفی رقمی بین 2 تا 4  میلیون تومان به ازای هر لیتر آب به کل سیستم اضافه می کند که در حالت آب شیرین تقریبا رایگان است.

– هیچ شکی نیست که ماهیهای آب شور،ظریف تر و حساس تر از ماهیهای آب شیرین هستند و در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. مقررات بیشتر کیفیت آب،رژیم های غذایی سخت گیرانه تر لازمه این نوع آکواریوم است.

– بسیاری از ماهی های آب شیرین معمول نسبت به محیط ها و PH های مختلف بسیار مقاوم و انعطاف پذیر هستند و تا آنجائیکه شرایط خیلی بحرانی نباشد تلف نمی شوند.

ماهی آب شور همچنین بسیار به نور،دما،PH و غلظت آب نیز حساس هستند و بدون مقررات ثابت این عوامل، آنها به سرعت سلامت خود را از دست داده و تلف می شوند.

در نگهداری از یک آکواریوم سیستم فیلتراسیون، بخش برنده کار است اگر طراحی هوشمندانه و دقیق روی آن انجام شده باشد و همه اجزاء صحیح کار کنند و نظارت دوره ای منظمی نیز بر این کارکرد وجود داشته باشد هر دو سیستم آب شور و آب شیرین بسیار زیبا، فرح بخش و ساده در نگهداری خواهند بود و فقط هزینه نگهداری آب شور بالاتر خواهد بود. توجه به این نکته بسیار مهم است که آکواریوم یک دکور زنده است و بدلیل زنده بودن نیازمند بررسی و مراقبت دوره ای می باشد. در انتخاب یک اکوسیستم کارآمد باید تمام موارد را در حالت بهینه در نظر گرفت. همه مزایا و هزینه ها را با هم سنجید و در نهایت انتخاب درست کرد.
پیشنهاد ما به شما این است که از حالات پروژه های حد وسط یعنی اکوسیستم آب شیرین با دکور آب شور را به کارفرماهایی که دوست دارند نمای آب شور را با هزینه ساخت و نگهداری آب شیرین داشته باشند.

 

منبع : راهنمای آکواریوم آب شور و کتاب زیست دریایی

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *