آکواریوم مجموعه ای بی نظیر برای رسیدن به آرامش

آکواریوم مجموعه ای بی نظیر برای رسیدن به آرامش

آکواریوم و آرامش : یکی از نیازهای اولیه بشر در هر برهه از زمان داشتن آرامش می باشد. اما امروزه متأسفانه به دلیل ماشینی شدن زندگی و دغدغه های فراوانی که هر کسی به نوعی درگیر آن می‌باشد آرامش جای خود را با استرس عوض کرده  و استرس جزء لاینفک زندگی‌های امروزی شده است. هرکس به نوعی برای فرار از این استرس به دنبال راهکاری است. به طور مثال بعضی مسافرت کردن را مایه آرامش خود می‌دانند، برخی رفتن به دل طبیعت یا کوه یا نگهداری از یک حیوان خانگی و مأنوس شدن با یک حیوان خانگی و …

اما اگر همه این راه ها را بررسی کنیم به راحتی متوجه می‌شویم با مشغله‌های فراوان و متعاقب آن کمبود زمان، بعضی از این موارد به علت صرف زمان و هزینه و حتی گاهی دور شدن از این روزمرگی‌ها باعث مختل شدن روند زندگی شده، پس بعضی از این راهکارها عملاً در بیشتر مواقع امکانپذیر نیست. نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به علت مسائل بهداشتی، دفع فضولات، سرو صدا و … مشکلات و عواقب خاص خود را به همراه دارد. همچنین نگهداری از پرندگان به علت ریزش پرها ممکن است باعث ایجاد آلرژی در افراد شود. همچنین مشکل دیگر نگهداری از این حیوانات اختلال در معاشرت می‌باشد، چون بعضی‌ها از این حیوانات ترس دارند و این حیوانات به توجه همیشگی نیاز دارند و اگر سفری پیش بیاید مشکل نگهداری این حیوانات وجود دارد. با این اوصاف به این نتیجه می‌رسیم  موجودات آبزی  بی‌آزاررین و کم‌دردسرترین حیوانات خانگی بوده که هیچکس از تماشای حرکات زیبای آنها ترسی که ندارد هیچ بلکه همه کسانی که آکواریوم دارند اذعان می‌کنند نگاه کردن به مناظر زیبا و فوق العاده آکواریوم که شبیه سازی شده دریا می باشد باعث آرامش وصف ناپذیری شده تا حدی که تماشای چند دقیقه آبزیان بعد از یک روز سخت کاری و پراسترس باعث فراموش کردن مشکلات  تا ساعتها می‌شود. 

هانطور که در قرآن آیه 30سوره انبیا اشاره شده است “هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم”، اگر به تاریخ گذشتگان سری بزنیم می‌بینیم انسانها همواره زندگی خود را در کنار آب بنا نموده زیرا که انسان به مایه حیات خود تمایل فطری و ذاتی نشان می‌دهد. همه ما تجربه نشستن در کنار جوی آب و گوش کردن به هارمونی گوش‌نواز قطرات آب را داریم که گذر زمان فراموش می‌شود. به نظر می‌آید آکواریومی که دارای تمام المانهای فنی و استاندارد باشد و بتواند عجایب و خلقت زیبای اعماق دریا را به تصویر بکشد و همچنین حرکات زیبای آبزیان تا چه اندازه می‌تواند روحبخش و آرامش بخش باشد. در ذیل اشاره مختصری به فواید و آثار درمانی آکواریوم می شود.

محققان دانشگاه پوردو دریافتند آکواریوم نمایش ماهی‌های به رنگ روشن رفتارهای مخل نظم را در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش می‌دهد و همچنین نصب آکواریوم در اتاق نهارخوری این افراد باعث افزایش اشتها می‌شود.

همچنین تحقیقات نشان داده 15 دقیقه نگاه کردن  به آکواریوم فرد را به مدت 48 ساعت شاداب نگه می‌دارد و باعث افزایش تمرکز در یادگیری می شود. به همین علت آکواریوم برای کودکانی که از بیش فعالی رنج میبرند بسیار موثر بوده و در واقع تمرکز آنها را تقویت می‌کند.

وجود آکواریوم در اتاق انتظار بیماران مطب پزشکان بسیار موثر بوده زیرا باعث کاهش استرس بیماران شده مخصوصاً در مطب دندانپزشکان بسیار کارآمد بوده زیرا باعث کاهش استرس و درد و کاهش استفاده از داروهای بی حسی و مسکن می‌شود.

تماشای آکواریوم برای افراد دارای فشار خون بالا مفید بوده و باعث کاهش استرس و کاهش فشار خون می شود.

بنابراین به این نتیجه می‌رسیم آکواریوم مجموعه‌ای از مخلوقات زیبای خداوند شامل آب، گیاه، آبزی می‌باشد که با تکنولوژی جدید که دارای فیلتراسیون، نورپردازی اتوماتیک و غذاریز خودکار می‌باشد، بهترین گزینه برای رسیدن به آرامش روح و جان بوده و آبزیان برخلاف حیوانات خانگی دیگر برای صاحبان خود هیچگونه  زحمت و دردسری نداشته و با داشتن یک آکواریوم هرکس به نوعی می تواند با طبیعت آشتی کند و به فطرت خود که برگشت به طبیعت است نزدیک شود و از فواید این مجموعه با مشاوره  کارشناسان این حوزه، از این نعمت زیبا بهره مند شود.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *