تأثیر آکواریوم بر کودکان

تأثیر آکواریوم بر کودکان

تأثیر آکواریوم بر کودکان : تقریبا هیچ کودکی را نخواهید یافت که پیشنهاد رفتن به آکواریوم شهری و تماشای زندگی زیبای موجودات آبزی را رد کند، بسیاری از کشورها با توجه به این نکته، نگاهی ویژه را در ایجاد ارتباط بین کودکان و اقیانوس ها و حفاظت از این اکوسیستم جهانی دنبال میکنند.

از سال 1984 تا به امروز بیش از دو میلیون دانش آموز از آکواریوم خلایج مونتاری در آمریکا به صورت رایگان بازدید کرده اند. مسئولان این آکواریوم معتقدند در شرایطی که زیست گاه های آبی با خطرات روز افزونی مواجه هستند، برای جلوگیری از این تهدیدات هیچ چیزی مهمتر از آموزش همگانی و رایگان در این زمینه وجود ندارد. آن ها می خواهند شگفتی ها و عجایب اقیانوس، که خانه بسیاری از موجودات زیبا است را به کودکان نشان دهند تا رابطه ای احساسی بین دانش آموزان و حیوانات ایجاد شود و همچنین آن ها را تشویق کنند تا درباره اقیانوس و موجوداتش بیاموزند و در قبالشان احساس مسئولیت کنند. همچنین نکته دیگری که سیاست گزاران این آکواریوم بر آن تاکید دارند این است که تماس بی واسطه با حیوانات، این اعتماد به نفس را در کودکان ایجاد می کند که آن ها می توانند تغییری در روند نابودی اقیانوس ها ایجاد کنند.

در کشور های توسعه یافته ای مثل ژاپن، آمریکا و… آموزش پیرامون محیط زیست برای کودکان تا آنجا اهمیت دارد که حتی چند آکواریوم های شهری مخصوص کودکان دایر شده است. به عنوان نمونه با اینکه در شهر دالاس آمریکا یک آکواریوم و یک باغ وحش وجود دارد اما آکواریومی به صورت جداگانه و مخصوص کودکان نیز برنامه های گوناگونی را برای کودکان ارائه می کند. مهمانی های بعد از نیمه شب، جشن های تولد، و یک شب خوابیدن در کنار ماهی ها از جمله این برنامه ها است.

کودکی که چنین تجربه هایی را کسب کرده باشد، نه تنها در آینده در مسیر آسیب به طبیعت گام بر نمی دارد بلکه همواره پیشگام مبارزه با این تخریب ها خواهد بود. ضرورت و لزوم وجود چنین فضاهایی در کشور ما نیز بسیار محسوس است. اگرچه هم اکنون گروه های قلیلی در مسیر حفظ و نگهداری منابع و مناظر طبیعی حرکت می کنند، فقدان نیروی انسانی یکی از چالش های پاسداشت از این سرمایه ها است. باید به این مسئله تاکید شود که در کنار ضرورت، پتانسیل حفاظت از محیط زیست نیز، از سرمایه های اجتماعی کشور ما است. مردمان این سرزمین هیچ گاه در تاریخ خود نقشی منفعل در برابر طبیعت نداشته اند. درست است که با رشد شهرنشینی و دور شدن از زیستگاه های طبیعی و سریع شدن روز افزون جریان زندگی، مردم تا حدودی دغدغه حفاظت از طبیعت را فراموش کرده اند اما هنوز می توان بسیاری از حرکت های مردمی در این جهت را ملاحظه کرد. ذکر چند نمونه به ما یادآوری می کند که این پتانسیل تا چه حد در کشور ما زیاد است. حفاظت از تخم لاکپشت های خلیج فارس در جزیره قشم توسط مردم، منتقل کردن جزایر مرجانی خلیج فارس از ساحلی که قرار است در آن بندری توسعه پیدا کند، گشت های شبانه روزی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی و… که تقریبا از کمتر حمایت مالی ای برخوردار بوده اند، همه و همه یادآور این نکته اند که ظرفیت بسیار زیادی برای مقابله با تخریب های محیط زیست در ایران وجود دارد.

تأثیر آکواریوم بر کودکان : اما با همه ی این توضیحات اگر محیط هایی برای آموزش در مورد طبیعت وجود نداشته باشد، آتش این پتانسیل بی هیچ کاربردی رو به خاموشی می گذارد. همانطور که با ذکر نمونه هایی از کشورهای دیگر بیان نمودیم، آکواریوم های شهری می توانند یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف مترقی باشند. در سراسر دنیا نه تنها آکواریوم ها منابع درآمدزای قدرتمندی محسوب می شوند بلکه کارکرد های دیگر و یا شاید کاربردهای مهمتر دیگری نیز دارند. از جمله کارهای پژوهشی و آموزشی ای که در کنار بازدید ها انجام می شود. مطالعه موجودات دریایی، پرنده هایی که زیستگاه های آبی دارند و بسیاری از جانوران و گیاهان که در نزدیکی آب ها زندگی می کنند با دایر کردن یک آکواریوم بسیار راحت تر و دقیق تر انجام می شود.

کودک انسانی است که بزرگترین ناخودآگاه را در مقایسه با دیگر اقشار سنی دارد. ظرفیت آموزش پذیری او صد چندان است. حال انتخاب با ما است. مایی که دغدغه ی آینده را داریم. اینکه کودک در چه مسیری گام بردارد بر اساس امکانات و دانشی است که ما در اختیارش می گذاریم. در فقدان فضاهایی مثل آکواریوم های شهری، یا فضاهای مشابه توقع نا به جایی است که از کودکمان بخواهیم از بازی های ویدئویی چشم پوشی کند و با ما قدم در طبیعت بگذارد.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *