دانش رنگی زندگی رنگی

زندگی رنگی

زندگی رنگی

دانش رنگی برای زندگی رنگی!

رنگها، شگفتی و شادی دنیای ما هستند که تصور زندگی بدون آنها غیرممکن است! شاید فکر کنیم، رنگ‌شناسی فقط به دانستن نام رنگ‌ها و ترکیب‌کردنشان بر می‌گردد.

اما این‌طور نیست!‌ دنیای رنگ‌ها، دنیایی پر از رمز و راز است که علوم زیادی به آن ربط پیدا می‌کنند. از فیزیک و روان‌شناسی گرفته تا طراحی صنعتی، معماری و حتی پزشکی!

در قرن هفدهم میلادی نیوتن توانست با تجزیه‌ی نور سفید، رنگ‌های طیف نور را به دست آورد. او فهمید که نور سفید شامل انواعی از اشعه‌هاست که وقتی به‌طور جداگانه به شبکیه‌ی چشم برسند،‌ احساس یک رنگ مجزا را پديد می‌آورند. در واقع رنگ، بازتابش نور از جسم است که به چشم ما می‌رسد و اگر نوری نبود، رنگی هم وجود نداشت! چشم انسان قادر است رنگ‌هایی را ببيند که طول موجشان بین 390 تا 700 میلی‌میکرون است.

این عدد برای خیلی از حیوانات فرق دارد، برای همین است که چشم آن‌ها در تاریکی چیزهایی را می‌بیند که چشم انسان نمی‌بیند! اما دنیای رنگ‌ها فارغ از جذابیت علمی‌اي که دارد، امروزه در خیلی رشته‌ها موضوع تحقیق و بررسی است. چرا که درک دقیق از تأثیراتی که رنگ‌ها روی افراد می‌گذارد، کمک زیادی در دستيابي به زندگی بهتر می‌کند!


زندگی رنگی
زندگی رنگی

زرد: از تهوع تا اشتها

در روان‌شناسی، همه‌ي رنگ‌ها کاربردهای مختلفی دارند و گاهی نشان‌دهنده‌ي نوعی بیماری‌اند یا برای درمان برخی بیماری‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

رنگ زرد، تهوع‌آور است برای همین در هواپیما از آن استفاده نمی‌شود.

هر قدر زرد، گرم‌تر و مایل به نارنجی باشد، خاصیت اشتهاآوری آن بیش‌تر می‌شود. زرد، در فرهنگ آسيايي كاربرد زيادي دارد و براي چيني‌ها، نماينده‌ي شادي، شكوه و عظمت است!

آبي: محبوبترين رنگ

با توجه به مطالعات زیادی که در سراسر دنیا صورت گرفته، آبی، محبوب‌ترین رنگ دنیاست! بر اساس تحقیقات چندین شرکت‌ بازاریابی بین‌المللی، آبی بیش‌ترین طرفدار را میان مردم دنیا دارد. بهتر است بدانید که علاقه به رنگ در هر قوم و ملیتی با توجه به رسم و رسوم‌ها متفاوت است و ممکن است یک رنگ در منطقه‌ای نشان‌دهنده شادی و پر طرفدار باشد و در جای دیگری نماد غم و غصه!

هم‌چنین اگر قصد رفتن به دامان طبیعت را دارید، بهتر است از پوشیدن لباس آبی خودداری کنید، چون پشه‌ها عاشق رنگ آبی هستند!

صورتي: رنگ پر طرفدار

صورتی در ميان رنگ‌های اصلی منشور نور جايي ندارد، اما خیلی پرطرفدار است!

تحقیقات نشان می‌دهد که این رنگ باعث از بین رفتن خشم و اضطراب می‌شود. برای همین خیلی از مراکز درمانی روان يا زندان‌ها را صورتی می‌کنند که باعث کنترل راحت‌تر افراد ‌شود.

قرمز: اولين رنگ

برخي پژوهش‌ها نشان می‌دهند که قرمز اولين رنگي است كه نوزاد انسان مي‌تواند تشخیص دهد. شاید دلیلش این باشد که قرمز بیش‌ترین طول موج را دارد و پردازشش برای اعصاب چشم نوزاد راحت است.

براساس برخي تحقیقات دیگر هم زنان راحت‌تر از مردان طیف‌های رنگ قرمز را تشخیص می‌دهند. یعنی می‌توانند بین قرمزهای مختلف، تفاوت قائل شوند، اما خیلی از مردان همه‌ي قرمزها را یک رنگ می‌بینند! رنگ قرمز رنگ موردعلاقه‌ی جوجه‌هاي ‌ مرغ هم هست! آن‌ها را آرام می‌کند تا راحت‌تر بتوانند بخوابند!

سبز روشن: رنگ  ديدني

سبز روشن از رنگ‌هایی است که به راحتی چشم انسان آن را مي‌بيند  و بعد از آبی، دومین رنگ محبوب دنیاست. سبز، رنگي بين آبي و زرد در طيف نور مرئي است. ليزر سبز شايد زيادي شناخته‌شده نباشد اما كاربردهاي زيادي دارد؛ مثل جراحي و هولوگرافي!

 

نيلي: رنگ آسمان و اندوه

نيلي رنگي بين آبي و بنفش است و از رنگ‌هاي تشكيل‌دهنده‌ي رنگين‌كمان است. در ادبيات فارسي گاه نيلي به‌جاي رنگ آسمان است و گاه به‌جاي سياه مي‌نشيند  و به‌عنوان نشانه‌ي عزا و اندوه شناخته مي‌شود.

 

نارنجي: رنگ و مزه

نارنجی به رنگ اشتها معروف است! برای همین خیلی از وسایل آشپزخانه را به رنگ نارنجی می‌سازند. اگر دقت کرده باشید خیلی از رستوران‌ها نیز دکوراسیون نارنجی رنگ دارند. جالب است بدانید که آبی در این موضوع نقطه‌ی مقابل نارنجی است!

بر اساس آزمایش‌های انجام شده، رنگ ظروفی که در آن غذا می‌خوریم تأثیر زیادی در میزان لذت بردن ما از طعم مواد دارد! مثلاً یک فنجان نارنجی یا کرم، مزه‌ی شکلات را برایمان خوش‌مزه‌ترمی‌کند!

سبز: رشد و آرامش

سبز طبيعي، همان طور كه از اسمش پيداست، رنگ طبیعت است و به همین دلیل نشان‌دهنده‌ی جوانی، صلح و آرامش است. البته طیف‌های مختلف سبز باعث به وجود آمدن احساسات متفاوتی می‌شوند و گاهی نشان‌دهنده‌ي بیماری یا مشکل است. جالب است بدانید که سبز در انگلیسی «گرين» (Green) از ریشه‌ی کلمه‌ی «گرو» (Grow) به معنی رشد می‌آید.

بنفش: خر خط ديدن

رنگ بنفش کم‌ترین طول‌موج را در میان رنگ‌های منشور دارد. رنگ‌هایی که طول موجی کم‌تر از بنفش دارند توسط چشم انسان
 دیده نمی‌شوند.

بنفش از دو رنگ اصلي يعني قرمز و آبي به وجود مي‌آيد و  به رنگ تجمل شهرت دارد.

مكمل بنفش، زرد است به اين معني كه اگر دو رنگ بنفش و زرد را با هم تركيب كنيم، رنگ خاكستري خنثي به وجود مي‌آيد!

سفيد: ديد و امنيت

فقط ما ایرانیها نیستیم که رنگ سفید را برای ماشین‌هایمان دوست داریم، طبق تحقیقات انجام شده سفید به افراد احساس امنیت می‌دهد و برای خودرو،گزینه‌ی مناسبی است. البته همین تحقیقات می‌گوید که رنگ لیمویی بیش‌ترین دید را در جاده‌ها دارد و در باد و توفان جاده‌ها بهترین گزینه است. نقره‌ای در مرحله‌ی بعد قرار دارد و نسبتاً در مه و باران‌های سنگین به خوبی دیده می‌شود.

***


رنگ‌ها براي اين كه در چاپ مشخص شوند مثل همين كاغذي كه مي‌بينيد، استانداردي به نام «سي‌ام‌واي‌كي» (CMYK) دارند كه مخفف «فیروزه‌ای» (Cyan)، «سرخابي» (Magenta)،   «زرد» (Yellow) و سياه (Black) است. يعني در دستگاه چاپ اين چهار رنگ به نسبت مختلفي تركيب مي‌شوند و خروجي به دست مي‌آيد.

رنگ‌ها براي تشكيل شدن در صفحه‌ي مانيتور ياتلويزيون، شاخصي به نام «آرجي‌بي» (RGB) دارند. اين شاخص به اين معني است كه يك رنگ چه‌قدر قرمز (Red)، چه‌قدر سبز (Green)‌ و چه‌قدر آبي (Blue)‌ دارد.

نویسنده مقاله : خانم آیدا ابوترابی

نویسنده مطلب: mortazavi

۲ دیدگاه در “دانش رنگی زندگی رنگی

  • مریم شکوهی

    (بهمن 28, 1397 - 6:27 ق.ظ)

    سلام
    چقدر سایت خوبی دارید
    پر از رنگ و پر از زندگی

  • میرعماد صالحی

    (بهمن 29, 1397 - 1:07 ق.ظ)

    چه مطلب جالی
    تشکر از تیم خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *