درمان بیش فعالی کودکان با آکواریوم

درمان بیش فعالی کودکان با آکواریوم

درمان بیش فعالی با آکواریوم : اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا همان (ADHD) مشکل رفتاری ای است که در کودکان تشخیص داده می شود و معمولا تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. معمولا سعی می شود این اختلال را با تجویز داروهایی مانند ریتالین و داروهای تنظیم کننده خلق کنترل کنند. عوارض جانبی این داروها، کودک و یا خانواده فرد دچار اختلال ADHD را به ستوه می آورد و امروزه بیشتر تمرکز و تاکید بر راه حل های درمانی است که بتوانند با کمترین عوارض به مقابله با این اختلال برخیزند.

تمرکز در کلاس و دستیابی به برچسب موفقیت در تحصیل برای داش آموزان دارای ADHD در سطوح مختلف حقیقتا خود مبارزه ای است طاقت فرسا. دانش آموزان دارای ADHD با توجه به محدودیت هایشان تمام تلاششان را برای موفق شدن در چرخه آموزش به کار می گیرند. مدارسی که به این موضوع بی توجه هستند علاوه ی بر تاثیر منفی در اعتماد و احترام به نفس این دانش آموزان روابط آنان را با همسالان و همکلاسی هایشان نیز دچار خدشه می کنند.

معلمان می بایست قواعد و روند کلاس را با نیاز های دانش آموزان دارای ADHD سازگار کنند. مشورت با مربیان دانش آموزان استثنایی، تغییر در گروه های کلاس، رفت و آمد های پیرامون این دانش آموزان و همه و همه می توانند در راستای بهبود شرایط یادگیری این دانش آموزان کمک کنند. با این همه باز هم نتیجه دلخواه به دست نمی آید.

پژوهش و البته شانس همراه با هم کمک کردند تا راهی برای افزایش تمرکز دانش آموزان دارای ADHD پیدا شود که در آن اثری از مداخله روش های درمانی همراه با دارو نیست.

مطالعه ای که در نشریه اختلال توجه درج شده است نشان می دهد که پیاده روی در یک پارک پیش از کلاس تمرکز داش آموزان بیش فعال را در کلاس بیشتر می کند. پژوهشگران همچنین تاکید کرده اند که اگر در این پیاده روی دانش آموز دارای اختلال نقص توجه با مناظر طبیعی، باغ های گل و درخت و یا موجودات زنده مواجه شود تمرکز او دو چندان خواهد شد. جاهایی نظیر آکواریوم ها که محل مواجهه بی واسطه کودک است با دنیای اعجاب انگیز.

خاصیت درمانی آکواریوم  : امروزه پژوهشگران حوزه سلامت در حال کشف ارتباط شگفت انگیزی بین بازدید از یک آکواریوم حاوی ماهی ها و موجودات زنده با سلامت انسان هستند. آن ها به تاثیرات مثبتی که این کنش بر سلامتی انسانها می گذارد دست یافته اند. این پژوهش ها نشان می دهد که بازدید از یک آکواریوم فشار خون را کم کرده و به حالت تعادل نزدیک می کند و باعث کاهش استرس های فرد می شود. ریلکس شدن ناشی از بازدید از آکواریوم و البته ریلکس شدن در کل باعث می شود تا فرد بتواند تمرکز بیشتری بر موضوعات پیدا کند. وقتی کسی استرس کمتری را تجربه می کند و کمتر عصبی می شود، انرژی بیشتری برای تمرکز بر موضوعات مهمتر به دست می آورد.

مطالعات نشان داده است که دیدن آکواریوم باعث آرامش پیدا کردن کودکان دارای ADHD می شود. هر نوع آکواریومی می تواند موجب پیدایش این آرامش شود و سودمند باشد. احساس آرامش و صلح بعد از دیدن آکواریوم شاید بتواند راه حلی اساسی برای بالا بردن میزان توجه کودکان دچار اختلال نقص توجه و یا همان چیزی که به بیش فعالی معروف شده است، باشد و از میزان رفتارهای بیش فعال گونه این کودکان کم کند. باید تاکید کنیم که پژوهش های دیگری نیز نشان می دهد که تماشای روزانه آکواریوم به مدت 10 تا 15 دقیقه در کنترل فشار خون و رهایی یافتن از استرس تاثیر به سزایی در زندگی روزمره انسانها دارد.

خاصیت درمانی آکواریوم  : مشاهده آکواریوم باعث می شود تا سروتوئینِ انتقال دهنده های عصبی (neurotransmitters ) موجب افزایش تولید اندروفین موجود در مغز شود. ادروفین ها در واقع همان هورمون های ایجاد احساس خوب در بدن هستند که احساس خوشحالی را در انسان ایجاد می کنند. این هورمون همچنین باعث کاهش احساس اضطراب و تشویش می شود و موجب می شود انسان آرامش پیدا کند. همچنین موجب کاهش رفتارهای بیش فعالانه و کنترل فشار خون نیز می شود.

اگرچه دانشمندان هنوز دلیل اصلی این مسئله را پیدا نکرده اند اما پژوهش ها نشان می دهد که آکواریوم ها حتما باید حاوی ماهی های زنده باشند. بیمارانی که به آکواریوم خالی از ماهی نگاه کرده اند تغییری در رفتارهایشان دیده نشده است و تنها بیمارانی که مشاهده آکواریوم های حاوی موجودات زنده پرداخته اند تاثیرات این دست آورد را تجربه کرده اند.

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *