محاسبه تعداد مناسب ماهی برای آکواریوم

محاسبه تعداد مناسب ماهی برای آکواریوم

محاسبه تعداد ماهی آکواریوم : دلیل اصلی داشتن آکواریوم در حقیقت نگهداری ماهی و مهمترین  چالش آن تثبیت شرایط ایده آل زیستی  برای بقای ماهی ها است ،این کار قواعد ساده و قابل فهمی دارد که پیروی از آنها لذت نگهداری از آکواریوم را برای شما در ساده ترین شکل به همراه خواهد داشت، دراینجا سعی خواهیم کرد گزیده ای از این موارد را اشاره کنیم.

پس از راه اندازی آکواریوم حتما بعضی از پارامترهای آب مثل PH ،سختی، میزان قلیایی بودن و دما را یادداشت و تحقیق کنید که چه گونه هایی از ماهی ها را با توجه به این پارامترها میتوانید در آکواریومتان نگهداری کنید اگر در ابتدا ماهی خریداری کنید و سپس بخواهید شرایط آکواریومتان را با آنها تطبیق دهید کار مشکل خواهد بود با داشتن این پارامترها شما آماده ورود به میدان آکواریوم داری هستید.

با فروشندگان ماهی محلی خودتان در مورد شرایط آب فعلی و برنامه ای که برای آکواریومتان دارید مشاوره کنید فروشندگان با تجربه توصیه های بسیار مفیدی را به شما خواهند داد، حتما این توصیه ها را بکار گیرید البته توجه داشته باشید که میزان اطلاعات این فروشندگان بسیار متفاوت است، حتما با افرادی که از قدمت یا تجربه آنها مطمئن هستید مشاوره کنید.

مطمئن باشید ماهیهایی که قصد خرید آنها را دارید با یکدیگر سازگارند. سعی کنید با توجه به محدوده های حرکتی خانواده های مختلف ماهی و اینکه بیشتر ترجیح میدهند در چه ارتفاعی از آب شنا کنند، مناطق مختلف تانک مثل کف، وسط و یا سطح را پوشش دهید.

تراکم بیش از حد ماهی ها یکی از اصلی ترین دلایل بروز مشکل در آکواریوم است، توصیه ها و تحقیقات متفاوتی در مورد میزان بهینه ماهی وجود دارد، اما یک قانون کلیدی آن چهارلیتر حجم آب به ازای هر سانتیمتر از بدن ماهی می باشد توجه داشته باشید این یک توصیه کلی برای ماندگاری آکواریوم با شرط وجود سیستم فیلتراسیونی  کار آمد است.

ریختن ماهی بیش از حد در آکواریوم به دلیل ایجاد استرس در ماهی ها ، بیماری را  به همراه خواهد داشت. عوامل زیادی مثل جنگهای ایجاد قلمرو، گاز گرفتگی باله ها و کاهش کیفیت تدریجی آب که نتیجه افزایش فضولات ماهی ها در آب است، از عوامل ایجاد استرس می باشند.
مشکل اساسی ماهی زیاد، افزایش مواد دفعی حاصل از آنهاست و سیستم فیلتر رمز و کلید حل این مشکل است. شما نمیتوانید بیش از ظرفیت تصفیه فیلترتان ماهی نگهدارید، پارامترهای اساسی آکواریوم را منظما رصد کنید و سرویس دوره ای فیلتر آکواریومتان را فراموش نکنید.

ماهی ها معمولا بصورت نابالغ خریداری شده و در مخزن شما بالغ میشوند مطمئن باشید که اطلاعات کافی در مورد عادات غذایی، سازگاری، رفتار، میزان نور مورد نیاز و شرایط مناسب آب در شرایط بلوغ  آنها دارید هر گاه حس کردید که سایز ماهی مناسب آکواریوم شما نیست آنرا به یک فروشگاه برده و با گزینه مناسبتری تعویض کنید، بسیاری از فروشگاه ها چنین سرویسی را به مشتریانشان میدهند در صورت نیاز قبلا تلفنی با آنها هماهنگ کنید تا فضای مناسب برای ماهی شما را داشته باشند.

تکمیل یا اضافه نمودن ماهی به آکواریوم باید در طول زمان و به تدریج انجام شود تا محیط و اکوسیستم  آن خود را با موجودات جدید هماهنگ سازد صبور بودن یکی از ضروریات این تفریح است و در دراز مدت تاثیرات مثبت آن را در خواهید یافت ماهیهایتان را شمارش کنید، ماهی مرده در چند روز تجزیه شده و میزان آمونیاک و نیترات را افزایش خواهد داد و بدنبال آن ممکن است  باعث اختلال در سیستم فیلتر و یا مشکلات دیگر گردد.

نتیجه کلی اینکه: بهترین ماهی ها را با توجه به شرایط تانکتان تهیه کنید، سیستم فیلتر متناسب با حجم آکواریوم وماهی هایتان تهیه کنید و سرویس دوره ای فیلتر  را فرامو ش نکنید.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *