رابطه لنداسکیپ و انرژی

رابطه لنداسکیپ و انرژی

لنداسکیپ و انرژی : هر کس که معتقد است با یک تیر نمی‌شود دو نشان را زد، سخت در اشتباه است. حداقل در زمینه‌ی طراحی و اجرای لنداسکیپ این گزاره، گزاره‌ای به راستی اشتباه است. لنداسکیپ نه تنها بیش از هزینه‌ای که بر می‌دارد، به قیمت خانه اضافه می‌کند بلکه باعث مصرف بهینه‌ی انرژی در خانه نیز می‌شود. خوب پس تیر ما اینجا سه نشان را با هم هدف گرفته است؛ زیبایی، ارزش و احترام به زمین.

لنداسکیپی که به دست افراد حرفه‌ای و متخصص طراحی و اجرا شده باشد مصرف انرژی را در طول تابستان از طریق ایجاد سایه و در طول زمستان از طریق ممانعت از ورود بادهای سرد و همچنین نکات بسیار دیگری باعث عدم اتلاف انرژی‌هایی می‌شوند که تولیدشان هر ثانیه ضربه‌های جبران ناپذیری به زمین می‌زند.

گیاهان اگر به صورت فکر شده‌ای در اطراف خانه کاشته شوند می‌توانند باعث جلوگیری از مصرف حدود 25 درصد از انرژی که در جهت گرم یا سرد کردن خانه استفاده می‌شود، گردند. درختان و گیاهان از طریق جذب و باز پس‌دهی رطوبت موجود در هوا و رطوبتی که از آب دریافت نموده‌اند می‌توانند حداقل 5 درجه سانتی‌گراد بر دمای هوا تاثیر بگذارند. به علاوه در زیر درختان این اختلاف دما با بیرون از محیط درختان می‌تواند تا 14 درجه‌ی سانتی‌گراد نیز باشد. همچنین یک لنداسکیپ خوب مانع هدر رفتن آب برای آبیاری فضای سبز، هدر رفتن سوخت برای گرم نگه داشتن فضای بیرونی و ورود سر و صدا به داخل خانه می‌شود.

لنداسکیپ و انرژی
لنداسکیپ و انرژی

درست است که در کشور ما برای اقشار با درآمد خوب هزینه‌ی انرژی چندان چشم‌گیر نیست اما از یاد نبریم که انرژی از منابع غیر قابل باز تولید به دست می‌آید. با این وجود در صورت بهره بردن از لنداسکیپی حرفه‌ای، هزینه‌ای که شما برای این کار انجام داده‌اید ظرف کمتر از ده سال از طریق جلوگیری از مصرف زیاد انرژی، جبران می‌شود.

معماران منظر متخصص از طراحی لنداسکیپ به دنبال رسیدن به مقاصدی مشخص برای آن خانه یا محیط هستند از جمله این مقاصد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

دما:

1) جذب حداکثر گرما از نور خورشید در زمستان

2) تولید حداکثر سایه ممکن در تابستان

3) ممانعت از ورود و برخورد بادهای سرد به خانه و دیوارها در طول زمستان

4) عدم ممانعت از ورود و برخورد بادهای سرد به خانه و دیوارها در طول تابستان

در مناطق گرم و خشک:

1) تولید حداکثر سایه برای ممانعت از برخورد نور مستقیم به پشت بام، دیوار ها و پنجره‌ها

2) عدم ممانعت از جریان‌های بادهای تابستانی برای خنک نگه داشتن طبیعی فضای خانه

3) ممانعت از برخورد و ورود باد به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

در مناطق گرم و مرطوب:

1) اختصاص دادن کانال‌های طبیعی برای ایجاد و ورود نسیم‌های تابستانی

2) ایجاد سایه در تابستان

3) استفاده نکردن از گیاهانی که به آب‌دهی مکرر نیاز دارند، در نزدیکی خانه.

لنداسکیپ و انرژی
لنداسکیپ و انرژی

مناطق سرد:

1) استفاده از دیواری گیاهی برای شکاندن مسیر وزش باد در زمستان

2) عدم ممانعت از ورود نور زمستان به داخل خانه

3) در صورتی که در تابستان گرما به حد زیادی می‌رسد، استفاده از درختان برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به دیوار‌ها و پنجره‌ها

 

منابع:

  1. www.creative-landscaping.com

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *