اوراتوس (Melanochromis auratus)

اوراتوس (Melanochromis auratus)

ماهی اوراتوس آب شیرین  : ماهی اوراتوس معروف به «سیکلید طلایی مالاوی»، بومی مناطق جنوبی دریاچۀ مالاوی در تانزانیاست. سیکلیدهای مالاوی کوچک و درازند و می‌توانند تا ۱۱ سانتیمتر طول بدن رشد کنند. نوجوان‌ها و ماده‌ها به رنگ زرد روشن همراه با نوارهای سفید و مشکی روی نیمۀ پشتی بدنشان هستند. رنگ‌بندی نرهای بالغ کاملاً متفاوت و به رنگ قهوه‌ای تیره یا مشکی همراه با نوارهای آبی روشن یا زرد روی نیمۀ پشتی بدن است.

ماهی اوراتوس آب شیرین 
ماهی اوراتوس آب شیرین 

شرایط نگهداری در آکواریوم:

     دمای مطلوب برای نگهداری اوراتوس، ۲۲ تا ۲۶ درجهٔ سانتیگراد و  pH ـ ۷/۵ تا ۸/۵ است. اوراتوس‌ها مهاجم هستند، بهتر است با گونه‌های هم‌خانوادۀ آفریقایی خود مانند ماکرو، سیکلید رد زبرا، سیکلید زرافه‌ای، مارمالاد و.. نگهداری شوند و نیز آکواریوم آنها مخفیگاه‌های زیادی داشته، عرض آن دست کم یک متر باشد. آنها در تمام سطوح آب و بیشتر در سطوح میانی شنا می‌کنند؛ آب نیمه‌سخت تا سخت را می‌پسندند. دکور صخره‌ای با بیشترین حفرات و پناهگاه‌ها خطر رویارویی ساکنان آکواریوم را کاهش می‌دهد.

ماهی اوراتوس آب شیرین 
ماهی اوراتوس آب شیرین 

 تغذیه:

 اوراتوس‌ها همه‌چیزخوارند و انواع خوراک پروتئینی، زنده و گیاهی را می‌پذیرند. از آنجا که آنها از جلبک‌های صخره‌های زیست‌بوم طبیعی خود نیز تغذیه می‌کنند، بهتر است رژیم غذایی‌شان فیبر و قسمت گیاهی هم داشته باشد.

مراقبت از آکواریوم

سیکلید های مالاوی در شرایط نامناسب آب بسیار سریع بیمار خواهند شد. نفخ مالاوی یک بیماری معمول می باشد. به خصوص اگر نیازهای غذایی آن ها که بیشتر از همه گیاه خوار هستند، با غذاهای با کیفیت تامین نشود.بسته به بار زیستی هفته ای 20 تا 50 درصد تغییر آب دهید.

رفتارهای اجتماعی

ماهی اوراتوس آب شیرین : این ماهی جزو ماهی های اجتماعی محسوب نمی شود. اما می توانید آن ها را با برخی دیگر از سیکلید های تهاجمی نگهداری کنید. فقط مراقب باشید که از نظر شکل و رنگ شبیه یکدیگر نباشند وگرنه مورد حمله قرار می گیرند. آن ها نسبت به ماهی های نر گونه های دیگر، تهاجمی هستند. اوراتوس ها بهتر است به صورت گروه هایی با یک نر و چند ماده نگهداری شوند؛ زیرا به هر ماهی نر دیگری در آکواریوم حمله کرده و آنها را خواهند کشت. برای ماده ها این مسئله صدق نمی کند. نرها حتی گاهی ماده ها را نیز در آکواریوم های کوچک تر میکشند. ماده ها در نزدیکی زمانی که تخمک های آن ها رشد کرده و نزدیک به ترشح هستند پرخاشگر می‌شوند.

انواع بیماری ماهی

همانطور که پیش تر نیز به آن پرداختیم، نفخ مالاوی یک بیماری معمول است. آنها به سایر بیماری های معمول نیز حساس هستند. به خصوص اگر آب آکواریوم تازه و تمیز نبوده و از کیفیت اکسیژن رسانی پایینی برخوردار باشد، زمینه برای ابتلا به بیماری های مختلف به وجود می آید. یک مشکل رایج lch است که با افزایش دمای آکواریوم تا 86 درجه به مدت 3 روز قابل درمان می باشد. اگر این روش کارساز نبود، لازم است تهویه های آب را بردارید. چندین داروی ماهی بر پایه مس برای lch در دسترس است. از این ماده باید به میزان مناسب استفاده شود؛ بنابراین حتما به توصیه های درج شده بر روی بسته بندی این مواد توجه کنید. همچنین برای حفظ سطح مناسب می توان از تست مس استفاده کرد. شما می توانید افزایش دما را با یک درمان دارویی lch ترکیب کنید. همانند اکثر ماهیان، اوراتوس ها نیز در معرض ابتلا به بیماری های پوستی و سایر آلودگی های انگلی ) تک سلولی ها و کرم ها)، عفونت های قارچی و عفونت های باکتریایی هستند. توصیه می شود که در مورد بیماری های شایع آکواریوم مطالعه کنید.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *