آیا ماهی‌ ۲۰۰ ساله روند پیری انسان را به تاخیر می‌اندازد؟

آیا ماهی‌ ۲۰۰ ساله روند پیری انسان را به تاخیر می‌اندازد؟

ماهی تاخیر پیری انسان : بررسی و پژوهش جدید دانشمندان روی ژنوم برخی از گونه‌های ماهی‌ در سواحل اقیانوس آرام که طول عمری ۲۰۰ ساله دارند، ممکن است بتواند در یافتن دارویی برای کاهش آسیب‌های ناشی از افزایش سن در بدن انسان مفید باشد.

ماهی تاخیر پیری انسان
ماهی تاخیر پیری انسان

 

دانشمندان یک تنوع ژنتیکی در “صخره ماهی”(Rockfish) کشف کردند که با عمر این ماهی مرتبط است. یافته‌های جدید، اطلاعاتی از ویژگی‌های ژنوم این گونه ماهی‌ها و روند کهولت سن آن‌ها را در بر دارد. دانشمندان، از جمله در دانشگاه برکلی آمریکا، می‌گویند این آبزیان در میان موجودات زنده روی زمین طولانی‌ترین عمر را دارند.

چندین نقطه از زیستگاه‌ این ماهی‌ها در سراسر اقیانوس آرام در این تحقیق مطالعه شده و پژوهشگران نمونه‌هایی از بافت بدن آن‌ها را ارزیابی کرده و ژنوم کامل ۸۸ گونه مختلف را برای درک بهتر از اطلاعات ژنتیکی این ماهی‌ها گرد آورده‌اند. پژوهشگران دریافتند که تفاوت‌های ژنتیکی در میان آن‌ها وجود دارد که می‌تواند در طول عمر این ماهی‌ها تاثیر داشته باشد.

برخی از ماهی‌های سواحل اقیانوس آرام مانند کلیکوی رنگی، اندکی بیش از یک دهه عمر می‌کنند و برخی انواع دیگر از جمله رافای که در آب‌های بین ژاپن تا جزایر آلیوتی یافت می‌شوند، می‌توانند تا ۲۰۰ سال در آب‌های سرد بستر اقیانوس زندگی کنند. محققان دریافتند که گروهی از ژن‌ها در طول عمر بیشتر ارتباط دارند که برخی از آنها با زندگی در عمق بیشتر و جثه بزرگ‌تر در ارتباط بودند. برای مثال در میان پستانداران، فیل‌ها از موش‌ها عمر بیشتری دارند.

دانشمندان می‌گویند این ماهی‌ها در طی ۱۰ میلیون سال تکامل یافتند که با توجه به طول عمر متفاوت این ماهی‌ها و همچنین تفاوت‌های آن‌ها مانند اندازه بدن و شیوۀ زندگی و نقش آن‌ها در چرخه زیستی محیط زندگی‌شان، این دورۀ زمانی چندان طولانی نیست.

ژن‌های مفید این ماهی‌ها شامل سه نوع ژن هستند: تعداد زیادی از ژن‌ها که به ترمیم دی‌ان‌آ می‌پردازند، گروهی که انسولین را تنظیم می‌کنند و گروه دیگری که تعدیل کننده سیستم ایمنی بودند. بخش عمده‌ای از ژن‌های ترمیم‌کننده دی‌ان‌ای از ایجاد سرطان جلوگیری می‌کنند در حالی که ژن‌های سیستم ایمنی باعث جلوگیری از عفونت‌ها می‌شوند.

یافته‌ها نشان می‌دهد با افزایش طول عمر، از جمعیت این ماهی‌ها کم شده است. در حال حاضر تعداد کمی از برخی از کهنسال‌ترین گونه‌ها باقی مانده که بر ماده‌های پیر اما بارور اتکا دارند. این ماده‌ها سالانه میلیون‌ها نوزاد تولید می‌کنند اما تعداد کمی از آنها باقی می‌ماند. یک یافته‌ قابل توجه وجود جهش ژنتیکی در گونه‌های با طول عمر بالا است و از آنجا که بیشتر نوزادان را ماده‌های پیر تولید می‌کنند، این جهش غیرمعمول به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

در این مطالعه، پژوهشگران یک تنوع ژنتیکی را کشف کردند که با عمر طولانی این ماهی‌ها مرتبط است و می‌تواند به تحقیقات دانشمندان برای ساخت داروهایی که عوارض ناشی از افزایش سن در انسان‌ها را کاهش و طول عمر را افزایش می‌دهد، کمک کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ science منتشر شده است.

منابع: sciencedaily.com , nature.com

 

 

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *