ماهی دیسکس

ماهی دیسکس  
نگاه کلی 

ماهی دیسکس آب شیرین : دیسکس ماهی، ماهی مدوری است که به عنوان پادشاه در آکواریوم شناخته شده است. دیسکس ماهی زیستگاهش در برکه و رودخانه‌های آمازون و از زیبا‌ترین ماهی گرمسیری به شمار می‌رود. دیسکس ماهی ‌ها بسیار حساس، صلح‌جو و آرام هستند. تشخیص جنسیت دیسکس ماهی ‌ها طبق برخی از نظریه‌هایی که وجود دارد دیسکس ماهی نر معمولا بزرگتر و رنگی‌تر از ماهی ماده است. سن بلوغ جنسی بین فاصله زمانی 18 و 24 ماه می‌‌باشد. این ماهی با شرایط طبیعی در آب، با دمای 28 تا 30 درجه سانتیگراد زندگی می‌کند. در فارم‌های تولید دیسکس نیز با توجه به موقعیت فارم‌ها که در مناطق گرمسیری هستند دمای آب حدود 30 درجه می‌باشد. اما برای نگهداری دیسکس ماهی در دیگر مناطق نیاز به شبیه‌سازی دما می‌باشد. اگر به خوبی و در شرایط مناسب از آنها مراقبت شود، می‌توانند به مدت 10 سال یا بیشتر زندگی کنند. نگهداری این ماهی گرمسیری دشوار است و برای مبتدیان توصیه نمی‌شود.

نام علمی:  aequifasciatus Symphysodon

انواع discus‌ها با توجه به الگوهای رنگ:

 Cobalt Discus, Blue Discus, Blue Faced, Blue-Head, Red Thunder, Blue Red Turquoise, Marlboro Red, Pigeon Blood, Green, Brown, Snake Skin, Spotted Strawberry و …

نحوه غذا‌دهی:

دیسکس‌ها معمولا با متانت و آرامش غذا می‌خورند مگر اینکه اندوهگین یا پریشان باشند. سعی کنید که بیش از حد به ماهی‌های خود غذا ندهید و یا آنها را گرسنه نگاه ندارید. بسیار خوب است که باقی مانده غذای ماهی‌ها را یک تا دو ساعت بعد از هر وعده از غذایشان از مخزن خارج کنید. به ماهی‌های در حال رشد باید دو یا سه وعده در روز غذا داده شود. آنها را زیر نظر بگیرید و بیشتر از مقداری که در یک ساعت می‌توانند بخورند به آنها غذا ندهید. دیسکس معمولا غذا را با اشتهای زیادی در دقایق اول می‌خورند ولی بعد از آن تنها به آن نوک می‌زنند بنابراین اصلاً در خارج کردن پس مانده‌ها عجله نکنید.

 یکی از موادی که باعث ایجاد تفاوت محسوسی در رنگ دیسکس می‌شود زانتان (روناس) است که ماده‌ای طبیعی و بسیار مؤثرتر از پاپریکا (میوه رسیده فلفل قرمز) می‌باشد. زانتان در گلبرگ‌های گل جعفری است و در بسیاری از غذاهای آماده نیز می‌باشد. از دیگر غذاهایی که مورد علاقه دیسکس و در عین حال بسیار آلوده است کر‌م‌های یخ‌زده هستند. در صورتی که خواستید از این نوع غذاها استفاده کنید، بهتر است از میگوی آب شور شسته شده استفاده کنید که از غذاهای مورد علاقه دیسکس نیز هست.

به طور کلی غذاهای ماهی (دیسکس)  به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:  

1- غذاهای فریزری

2- غذاهای خشک

3- غذاهای زنده

غذای فریزری: دراین قسمت روش تهیه معمول‌ترین غذای فریزری برای دیسکس شرح داده می‌شود:  

 طرز تهیه :

1- دل گوسفند یا گاو60%

2- میگو 25%

3- اسفناج پخته 15%

4- قطره ب کمپلکس ۵ قطره در ۵۰ گرم و یا قرص ویتامینTetra

ابتدا دل گاو و گوسفند را خوب بشویید و تمامی رگ‌ها و پوست و چربی‌های اطراف آن را پاک کنید.سپس آن را چندین بار در چرخ‌گوشت انداخته تا کاملا خرد شود. سپس اسفناج را کمی آب‌پز کنید تا مقداری پخته شود. پوست میگو‌ها را بکنید و آن‌ها را نیز کاملا تمیز و چرخ نمایید. اگر میگوی تازه در دسترس نیست می‌توانید از میگوهای خشک شده موجود در فروشگاه‌های لوازم ماهی تهیه کنید و به نسبت بالا استفاده نمایید. مواد بالا را با هم مخلوط کرده و در کیسه ریخته و در فریزر بگذارید. مقداری که هر بار به ماهی‌ها داده می‌شود باید مقداری باشد که حداکثر تا ۵ دقیقه توسط آنها خورده شود. دقت کنید که شربت یا قطره ب کمپلکس را هر بار که می‌خواهید به ماهی غذا دهید به مخلوط اضافه نمایید. زیرا این شربت خاصیت خود را در فریزر از دست خواهد داد. در صورتی که به قرص ویتامین Tetra دسترسی دارید می‌توانید یکبار در میان یکی از قرص‌ها را پودر کرده و به جای شربت ب کمپلکس با غذای بالا ترکیب نمایید.  

نکته مهم: در خرید دل گوسفند و یا گاو دقت کنید که تازه باشد. برای تشخیص با دو انگشت آن را فشار دهید در صورتی که جای فشار انگشت شما بر روی دل به حالت اول برگشت دل تازه است.

غذاهای خشک: از انواع غذاهای خشک مانند: آرتمیا، کرم فشرده، پولکی میگو و پودر اسپیرولینا (برای افزایش رنگ آنها)، می‌توان جهت غذادهی به دیسکس‌ها استفاده نمود. اما مهم‌ترین و بهترین نوع آنها tetra min pro و tetra prima هستند که پیشنهاد می‌شود غذادهی در دو نوبت صبح و عصر انجام شود.

غذاهای زنده: غذای زنده مناسب این ماهی شامل کرم خونی زنده، لارو پشه، کرم خاکی، کرم سفید، گوشت می‌باشد. دل گاو و یا غذا‌های شیمیایی می‌توانند از جمله گزینه‌های ذخیره و تفریحی باشند.  

شرایط مطلوب برای نگهداری دیسکس ماهی پادشاه آکواریوم:  

حداقل حجم آب مخزن برای نگهداری دیسکس 100 تا 150 لیتر می‌باشد و ترجیحا هر چه مخزن بزرگتر باشد شرایط بهتری برای دیسکس‌ها فراهم خواهد شد.  الف) سطح مراقبت= متوسط تا سخت    ب) Ph (اسیدیته آب) = 8/6 تا 5/7    ج) سختی آب= 1 تا 8 dh

 با چه ماهی‌هایی سازگار است؟

بهتر است با هم گروه خود، با ماهیان آرام و صلح‌جو نگهداری شود ولی می‌توان با انجل، کاردینال تترا، کریدوارس، بلک‌گوست، پوزه‌خرگوشی و … نگهداری شود. توجه شود که انجل‌ها گاهی اوقات ممکن است به انگل‌های روده‌ای مبتلا شوند و به دیسکس‌ها نیز انتقال دهند.

ماهی دیسکس آب شیرین
ماهی دیسکس آب شیرین

هگزومیتا (Hexomita) بیماری شایع دیسکس:  

تشخیص این دو نوع تاژکدار از یکدیگر بسیار مشکل و شیوه درمان نیز کاملا متفاوت است اما از آنجا که احتمال وجود هگزومیتا بسیار بیشتر از بودوموناس در ماهی دیسکس می‌باشد و تجربه نیز این مطلب را ثابت کرده است بنابراین از هگزومیتا معمولا به عنوان شایع‌ترین بیماری دیسکس نام برده می‌شود. هگزومیتا که به آن اکتومیتوس (octomitus) نیز گفته می‌شود به روده‌ها و کیسه صفرا حمله می‌کند و نیز گاهی در خون هم یافت می‌شود. ماهی‌هایی که به این جاندار آلوده می‌شوند معمولا از بقیه ماهی‌ها جدا و به نسبت لاغر می‌شوند. مدفوع آنها سفید و لزج می‌گردد. همچنین رنگ آنها تیره و اکثرا تمایلی به خوردن غذا ندارند و اغلب در گوشه‌ای از آکواریوم در حالی که رنگ آنها سیاه شده است ثابت می‌مانند.  

توصیه می‌شود اگر ماهی دیسکسی یافتید که از بقیه ماهی ها جدا شده و رنگ آن سیاه شده است و همچنین نسبت به غذا عکس العملی نشان نداده و غذا نمی‌خورد، اولین احتمال را وجود هگزومیتا بدانید و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

روش درمان دیسکس ماهی پادشاه آکواریوم: 

ابتدای کار مقداری از آب آکواریوم اصلی را به مخزن قرنطینه ریخته و ماهی مریض را به درون آن بیاندازید. یک عدد بخاری را نیز درون مخزن قرنطینه متصل و دمای آن را 1درجه بیشتر قرار دهید (به عنوان مثال دمای آکواریوم اصلی ۳۱ و مخزن قرنطینه ۳۲ باشد). سنگ هوایی را نیز با ابعاد مناسب درون مخزن قرنطینه جاسازی کنید. دقت کنید که یکی از مهم‌ترین نکات در مخزن قرنطینه به دلیل استفاده از دارو، هوادهی خوب و بالا می‌باشد. سعی کنید برای این کار از سنگ هواهایی که به شکل سوزنی و بسیار ریز هوا تولید می‌کنند و در عین حال آب را متلاطم نمی‌نمایند استفاده کنید.

ماهی را به درون مخزن قرنطینه بیاندازید. با توجه به اینکه از آب درون آکواریوم استفاده کرده‌اید احتیاجی به آب به آب ماهی توسط کیسه‌های نایلونی نیست.

از داروخانه قرص مترونیدازول ۲۵۰ را تهیه نمایید . هر قرص ۲۵۰ به ازای ۵۰ لیتر آب آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به حجم آب داخل مخزن قرنطینه مقدار مورد نیاز از قرص را پودر کرده و در مخزن بریزید.

بعد از ۳ روز دما را یک درجه کم و یک چهارم آب آکواریوم را با آب تازه تعویض می‌نماییم (دقت کنید که آب مورد استفاده باید حداقل ۲۴ ساعت مانده باشد تا گاز کلر آن خارج شده باشد).

پس از این کار مقداری زغال اکتیو تازه را به درون یکی از محفظه‌های اسفنجی فیلتر‌های برقی درون آب ریخته و فیلتر را درون آب قرار دهید تا داروی موجود در آب را تصفیه کند . بعد از ۵ تا ۶ ساعت ماهی را از طریق کیسه‌های نایلونی و با صرف زمان بیشتر آب به آب کرده و به آکواریوم اصلی انتقال دهید.

دقت کنید که ماهی شما به دلیل اینکه ۳ روز تحت تاثیر دارو بوده است به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از خوردن فعالانه غذا امتناع خواهد کرد. نگران نباشید، ماهی شما از هگزومیتا پاک شده است.

ماهی دیسکس آب شیرین
ماهی دیسکس آب شیرین

نکاتی را که قبل از خرید دیسکس  و یا هر ماهی دیگر باید در نظر داشته باشید:

1- به دنبال ماهی باشید که وقتی به تانک آب نزدیک می‌شوید برای غذا خوردن به شما نزدیک شود.

2- دیسکسی را که پیشانی باریکی دارد انتخاب نکنید چرا که آنها معمولا مبتلا به انگل‌های داخلی می‌باشند.  

3- اگر مدفوع شفاف، دراز و رشته مانندی بدنبال ماهی مشاهده کردید هیچ ماهی از آن تانک نخرید. این هم می‌تواند نشان دهنده انگل‌ها یا باکتری‌های درون ماهی باشد.

4- ماهی را که دارای رنگی تیره و یا چشم‌های برجسته است، انتخاب نکنید.

5- دم و باز دم ماهی را بررسی کنید. آیا یکنواخت است؟ آبشش‌ها باید تقریبا در هر ثانیه یک بار باز یا بسته شوند.

منابع ماهی دیسکس آب شیرین :  

  1. www.fishlore.com
  2. secret-download.mihanblog.com
  3. www.irandiscus.com

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *