ماهی رنگین کمان سلبس

ماهی رنگین کمان سلبس

ماهی رنگین کمان سلبس : معرفی کلی ماهی 

نام علمی:   Marosatherina ladigesi  
نام تیره:   Melanotaeniidae
نام متداول:   Celebes rainbowfish
پی‌اچ آب:   ۷ تا ۸
دمای آب:   ۲۲.۲ تا ۲۷.۸
سختی آب:   ۱۷۹ تا ۳۵۸ پی‌پی‌ام
زیستگاه ماهی رنگین کمان سلبس:

این ماهی بومی شهر ماروس است و از آن جائی که تجارت ماهیان زینتی و آلودگی محیط زیست افزایش پیدا کرده است تعداد آن ها به طور چشمگیری کاهش یافته است. این ماهی در جویبار های آب شیرین زندگی می کند در مناطقی که اکسیژن محلول زیادی یافت می شود. بیشتر ساعات روز این ماهی در بین برگ ها، خود را پنهان می کند و از کرم ها، حشرات و بقایای گیاهی تغذیه می کند.

شرایط نگهداری ماهی رنگین کمان سلبس:

برخی معتقدند نگهداری از این گونه در آکواریوم دشوار است در حالی که در مخزن اگر نیاز ماهی به خوبی برآورده شود مشکلی ایجاد نمی شود. این ماهی ها به آب های قلیایی و خنثی و در عین حال تمیز نیاز دارند. ماهی رنگین کمان سلبس به تغییرات آب حساس است و باید پارامترهای آب به صورت هفتگی مورد بررسی قرار گیرد و تغییرات آب هفتگی انجام شود. با بالغ شدن نر ها ممکن است باله ها به طور طبیعی تقسیم شوند و تغییر طول دهند. اما گاها وجود شکاف در باله ممکن است مربوط به علائم بیماری هایی مانند پوسیدگی باله باشد. افرادی با تجربه متوسط در زمینه نگهداری آکواریوم از عهده نگهداری این ماهی بر می آیند.

 

تغذیه ماهی رنگین کمان سلبس:

این گونه همه چیز خوار است و در طبیعت از کرم ها، حشرات و گیاهان تغذیه می کند. در مخزن باید برای حفظ سلامتی ماهی از یک رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای زنده و فراوری شده استفاده کرد. سعی کنید غذای فراوری شده را به مقدار کم بخرید چون به سرعت فاسد می شود. هفته ای یکبار این ماهی را با غذاهای زنده مانند توبیفکس و کرم های خونی تغذیه کنید. بهتر است برای این ماهی از وعده‌های کوچک غذایی طی چند بار در روز استفاده کنید به طوری که حجم غذا در حدی باشد که ماهی بتواند در کمتر از ۵ دقیقه آن حجم غذا را بخورد.

آکواریوم نگهداری ماهی رنگین کمان سلبس:

این ماهی بسیار کوچک و فعال است بنابراین لازم است مخزنی با حداقل حجم ۸۰ لیتر یا بیشتر برای نگهداری این ماهی تهیه کنید. درب مخزن را خوب ببندید تا ماهی با پریدن از آن خارج نشود. این ماهیان به تغییرات آب حساس اند و باید در طی هفته ۲۵ تا ۵۰ درصد آب تعویض شود. این گونه، ماهی صلح جویی است و در اکثر تانک هایی با جمعیت زیاد بسیار خوب عمل می کند. آب سخت تر را ترجیح می دهند و بهتر است در آکواریوم با سایر ماهی‌های رنگین کمان، مولی‌ها، هاف بیگ و گوپی‌ها، آن ها را نگهداری کنید. ماهی رنگین کمان سلبس بسیار پر جنب و جوش و در غیر حال غیر تهاجمی است. هرگز نباید آن را در مخزنی با ظروف پره دار نگهداری کنید چون ممکن است به باله آسیب وارد شود. علاقه ای به تنهایی ندارد و تنهایی سبب عصبی شدن آن می شود. باید حداقل ۶ ماهی و بیشتر در یک تانک با هم نگهداری شوند. هر نر باید با ۲ تا ۳ ماده نگهداری شود ، این امر سبب می شود تا ماهی بیشترین رنگ را ایجاد کند.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *