ماهی های عجیب آب شور

ماهی های عجیب آب شور

ماهی های عجیب آب شور : بنا به اشتیاق بسیاری از دوستان در این مقاله سعی کرده ایم به معرفی چند گونه خاص و متفاوت از ماهی ها و موجودات آب شور بپردازیم این موجودات از جهت عادات زیستی و یا شکل و فرم تفاوت های جالبی دارند که در ذیل بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

 اژدهای دریایی ( LEAFY SEADRAGON 0r GLAUERT SEADRAGON)

 مشخصات ظاهری: اژدهای دریایی از خویشاوندان نزدیک اسب های دریایی است و بدن بزرگ‌تر و اندام‌های ثانوی برگ مانندی دارد که او را قادر می‌سازد تا خود را در علفهای دریایی پنهان سازد

تولید مثل: در طول جفت گیری، ابتدا جنس ماده تعدادی تخم می گذارد و سپس آنها را به دم  نر منتقل می کند، اسب دریایی، اژدهای دریایی، و لوله ماهی تنها موجوداتی هستند که جنس نر شان حامله می شود و بچه ها را به دنیا می آورد این نوع موجودات رفتار مشخصی برای تولید مثل ندارند و هنوز کسی نمی داند چه عاملی باعث می شود که به تولید مثل علاقه نشان دهند.

تغذیه: اژدهای دریایی از ماهیهای لیسه‌ای و آمفیپودها یا سخت پوستان میگو مانند کوچک بنام مایسیدز (شپش‌های دریایی) تغذیه می‌کنندآنها شکار خود را به طرف دهان کوچک خود می مکند اکثر آمفیپودها از جلبک‌های قرمزی  که در سایه رشد  می‌کنند تغذیه می‌کنند و مکانهای نزدیک به جلبکهای قرمز بسیار مورد علاقه اژدهای دریایی می باشد

 رأس اژدها  (Dragon Wrasse)

در اقیانوس هند، آرام و سواحل اندونزی،استرالیا ، فیلیپین و هاوایی یافت می شوند. اندازه آنها بین 27 الی 30 سانتیمتر می باشد خطوط دور چشم و بدن آنها زیبایی منحصر بفردی به آنها بخشیده است. ماهی های بالغ داری رنگ قهوه ای متمایل به سبز هستند در مورد تغذیه بسیار فرصت طلب بوده و از جانداران ریز لابلای صخره ها از جمله کرم ها، حلزون ها، خرچنگ ها تغذیه می کنند.

 

دراگون راس در دوران جوانی نسبت به سن بلوغ دارای ظاهری کاملا متفاوت است . این ماهی در جوانی به رنگ سبز با خال های سفید بوده و دو زائده ی شاخ مانند بر روی سر آن ظاهری کاملا متمایز و عجیب به آن می بخشد . با رسیدن به سن بلوغ، باله های ماهی تغییر شکل داده و زائده های شاخ مانند نیز از میان می روند و همچنین نواری سفید رنگ در ناحیه ی دم ایجاد می شود. آکواریومی با حداقل 280 لیتر گنجایش و بستر شنی بین 5 الی 10 سانتی متر ضخامت جهت حفر تونل و خوابیدن به هنگام شب می تواند محیط ایده آلی برای نگهداری آن محسوب شود . این ماهی را در کنار سایر ماهیان مهاجم و به عنوان تنها ماهی از خانواده ی راس ها نگهداری کنید . دراگون راس با رسیدن به سن بلوغ تمام ماهیان کوچک ، میگوها ، حلزون ها ، سخت پوستان ، کرم ها و ستاره ماهیان را خواهد خورد . بنابراین از نگهداری آن ها در آکواریوم ریف پرهیز نمایید. همچنین بر روی آکواریوم نیز درپوش مناسبی جهت جلوگیری از بیرون پریدن آن قرار دهید . تغذیه این ماهی از غذاهای گوشتی مختلفی همچون گوشت ماهیان دریایی ، میگوها ، کرم های سیاه و سایر غذاهای آماده خواهد بود .   

 

شیر ماهی یا خروس ماهی (Lion Fish)

نام خانواده:  scorpaenidae 

نام عمومی : شیرماهی  

نام محلی : خروس ماهی  

اندازه : 30 cm 

غذا : گوشت خوار ٬ زنده خوار 

محل زندگی : دریای سرخ ٬ آبهای جنوب شرقی آسیا و خلیج فارس 

بدون شک یکی از با شکوه ترین گونه ها برای نگهداری در یک آکواریوم آب شور این ماهی است .

 از خانواده scorpaenidae  بوده که به همین دلیل به آنها عقرب ماهی هم گفته می شود. بدلیل نحوه آرایش بالها در آب و به هنگام حرکت به آنها خروس ماهی هم می گویند از ناحیه خارهای پشتی بسیار سمی هستند و باید در نهایت دقت نگهداری شوند .

تماس با زهر باعث درد شدید در محل گزش و گاهی اوقات مرگ می شود.

 

درمان انتخابی برای سم این ماهی استفاده پی در پی از آب گرم ( گرمائی که قابل تحمل باشد ) در محل گزش می باشد زیرا سم بر اثر حرارت غیر فعال میشود لـذا علیـرغـم این مطالـب نگـهـداری از آن به هیـچ عـنوان برای افـراد مبتـدی توصــیه نمی شود.

این گونه با ماهیهای ریز و مرده و غذاهای گوشتی تغذیه می شود . شکارچیان بی رحمی بوده و نباید با گونه های کوچکتر نگهداری شود فضای آکواریوم را باید با مرجان و صخره و جلبک تزئین کرد زیرا محل زیست آن آبهای ساحلی سنگی و صخره های مرجانی است . در تمام سطوح آب حرکت نموده و حتما” به نور مصنوعی نیاز دارد.  عمدتا” در آبهای جنوب شرقی آسیا و خلیج فارس مشاهده می شوند.

 

قورباغه ماهی یا سنگ ماهی

نام علمی :Antennarius

حداقل حجم تانک : 20 گالن

خلق و خو : نیمه مهاجم

سازگار با ریف : بله

فرم رنگ : سیاه و سفید ، قهوهای مایل به زرد ، زرد

رژیم غذایی : گوشتخوار

زیستگاه : اندونزی ، وانواتو

این گونه دارای سری بزرگ, پهن و بدنی کوچک می باشد.بوسیله سه باله تیغی شکل اطراف سرشان از دیگر Anglers قابل تشخیص می باشند. این ماهی از رنگارنگی کمتری نسبت به گونه های دیگر برخوردار است.رنگ بدن ماهی می تواند نسبت به محیط اطراف تغییر کند.در عمق های زیاد زندگی میکند و قابلیت استتار زیادی دارد. هیچ آسیبی به شقایق و مرجان نمیزند. گوشتخوار می باشد و هر جنبنده کوچکی را می خورد. ماهی پرخوری می باشد و در تانک هر غذایی که سایز دهانش باشد حتی اگر طولی بیشتر از خودش داشته باشد را می بلعد. همچنین از ماهیان سمی و میگو آرایشگر نیز به عنوان غذا استفاده می کند.

در ابتدا که به تانک جدید معرفی می کنید, باید از میگوی خوراکی زنده آب شور برای تشویق ماهی به غذا خوردن استفاده کنید.
این ماهی را با ماهیان کنجکاو دیگر از قبیل TriggerFish یا گونه های بزرگ Wrasses نگهداری نکنید.
احتیاج به تانکی با حجم 20 گالن یا بیشتر با فضاهای شنای فراوان و چند مخفی گاه دارد. این ماهی از اولین باله تیغه ای خود به عنوان طعمه استفاده میکند تا شکار را جذب کند.

 

تولید مثل: 

دارای یکی از جالبترین شیوه های جفت گیری می باشد. از آنجایی که این ماهی کمیاب می باشد پیدا کردن جفت مشکل می باشد. مرحله جفتگیری بسیار دشوار می باشد. وقتی که نر آماده جفت گیری می باشد از حس بویایی خود برای پیدا کردن ماده استفاده می کند. نرها دستگاه گوارش ندارند و نمی توانند بطور مستقل تغذیه کنند به همین دلیل باید سریعا یک ماده پیدا کنند در غیر اینصورت می میرند. بعد از پیدا کردن ماده پهلوی ماده را گاز می گیرند و انزیم ها را از دهان خود وارد بدن ماده می کنند. سپس ماهی نر تحلیل می رود و درواقع تبدیل به یک غده جنسی میشود و اسپرم ها را وارد جریان خون ماده می کند. بدین ترتیب عملیات جفتگیری به اتمام می رسد.

 

ستاره دریایی (Starfish)  

ماهی های عجیب آب شور
ماهی های عجیب آب شور

ستاره دریایی در بستر آبهای سراسر دنیا، به ویژه در آبهای گرم هندوستان و اقیانوس آرام یافت می شود. شکل ستاره های دریایی شبیه به ستاره است. آنها ماهی نیستند و سر و مغز ندارند. آنها دارای پنج بازو یا بیشتر، بخش مرکزی بدن و یک دهان هستند.
هر ستاره دریایی صدها مکنده قوی به نام پاهای لوله ای دارد که اگر وارونه شود، با استفاده از این پاها میتواند به حالت اول بر گردد، 1500 گونه ستاره دریایی در اقیانوس های دنیا وجود دارد. تعداد زیادی از آنها رنگهای روشن دارند.اگر ستاره دریایی یکی از بازوهای خود را از دست بدهد، بازوی دیگری به جای آن در می آید زیبایی و تنوع رنگ این موجودات ستودنی است.

 

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *