نحوه جابجایی آکواریوم ماهی در زمان جابجایی

نحوه جابجایی آکواریوم ماهی در زمان جابجایی

نحوه جابجایی آکواریوم : جابجایی آکواریوم با وجود حجم زیاد و وزن سنگینی که دارند یکی از معضل‌های اسباب‌کشی می باشد. در مقاله زیر سعی می کنیم به نحوه جابجایی آکواریوم ماهی در هنگام جابجایی و اسباب کشی بپردازیم

وقتی صحبت از جابجایی وسایل دشوار می شود ، آکواریوم ماهی در بالای لیست وسایل دشوار و سنگین قرار می گیرد. این مسئله به ویژه در مورد آکواریوم های بزرگ بیشتر صادق است ، اما حتی آکواریوم های کوچک تر نیز در هنگام اسباب کشی نیاز به مراقبت ویژه دارند.

شما باید بسیار مراقب باشید چون هر لحظه خطر جدی آسیب رساندن به آکواریوم شما را همراهی می کند. در حقیقت ، اگر شما جابجایی با مسافت طولانی را انجام می دهید ، ممکن است بخواهید ماهی های آکواریوم خود را به خانه جدید ببرید. به یاد داشته باشید ، شما فقط یک آکواریوم را جابجا نمی کنید. شما ماهی ، گیاهان و یک اکوسیستم کامل را جابجا می کنید. این کاری بسیار مشکل است.

اگر چه جابجایی آکواریوم ماهی بزرگ با وجود ماهی های گران قیمت کاری بسیار دشوار است اما بهترین راه این است که جابجایی و حمل و نقل آکواریوم و ماهی های خود را به پرسنل باتجربه سپند بار بسپارید و با خیالی راحت آن ها را در مقصد خود تحویل بگیرید.

آماده سازی ماهی ها برای اسباب کشی
ابتدا باید ماهی ها را برای اسباب کشی آماده سازی کنید به طوری که یک یا دو روز قبل از شروع اسباب کشی ، تغذیه ماهی خود را متوقف کنید. آن ها می توانند به مدت یک هفته بدون غذا زندگی کنند ، بنابراین نگران گرسنگی آن ها نباشید چون حالشان خوب خواهد بود. این تضمین می کند که مواد زاید موجود در شکم آن ها قبل از آماده کردن آن ها برای حرکت ، از بدن شان حذف شود.

ماهی نسبت به تغییرات در محیط خود حساس است ، بنابراین مقداری از آب آکواریوم را برای جابجایی ماهی نگهداری کنید. اگر مسافت جابجایی کوتاه می باشد و زمان جابجایی شما یک ساعت یا کمتر طول می کشد ، ماهی های کوچک تر را می توانید در کیسه های پلاستیکی نگهداری کنید و آنجا را جابجا کنید. برای ماهی های بزرگ تر و یا زمانی که بیش از یک ساعت در راه باشید ، باید از سطل هایی با داشتن جریان هوا و آکسیژن استفاده کنید.هنگام اسباب کشی و جابجایی ماهی ها اطمینان حاصل کنید که در بالای سطل های پلاستیکی هوا وجود دارد. به طور میانگین وجود سه یا چهار ماهی در هر سطل تعداد خوبی می باشد.

جداسازی وسایل داخل آکواریوم
با آماده سازی و قرار دادن ماهی در سطل های مخصوص ، وقت آن است که همه چیز آکواریوم مانند سیستم گرمایش و سیستم تصفیه آب را جدا کنید. برای جداسازی وسایل داخل آکواریوم ابتدا از گیاهان داخل آکواریوم شروع کنید و آن ها را در سطلی حاوی آب آکواریوم قرار دهید. لوازم جانبی مانند پمپ ، چراغ ، بخاری و فیلتر را به آرامی جدا کنید. سپس همه را تمیز و خشک کنید و هر یک را در کارتون های مناسب بسته بندی قرار دهید. اما صافی را که باید مرطوب نگه دارید را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.

در صورتی که آکواریوم شما دارای سنگ ها و صخره های مرجانی زنده باشد آن ها را در سطل هایی حاوی آب آکواریوم حمل کنید ، تا از میکروارگانیسم های ساکن در آن ها محافظت کنید. بقیه آب موجود در آکواریوم را با استفاده از شلنگ سیفون تخلیه کنید. درپوش ها را روی آن ها قرار داده و آن ها را با نوار محکم ببندید.

تمیز کردن و بسته بندی وسایل هنگام جابجایی آکواریوم
بعد از جمع آوری وسایل داخل آکواریوم و منتقل کردن ماهی ها به سطل های حمل و نقل برای تمیز کردن و بسته بندی آکواریوم ابتدا آن را با آب شیر پر کرده و در هر ۲۰ لیتر آب یک لیوان سرکه اضافه کنید. بگذارید یک ساعت بماند و قسمت بیرونی را با کمی محلول ضدعفونی تمیز کنید. سپس آب آکواریوم را خالی کنید و بگذارید چند ساعت خشک شود.

اگر آکواریوم شما دارای اندازه کوچک می باشد از نایلون های حباب دار برای پوشش تمام قسمت های آن استفاده کنید و در یک جعبه بسته بندی با اندازه مناسب قرار دهید و از کاغذ های خرد شده در کف کارتون یا جعبه استفاده کنید تا در هنگام حمل و نقل در امان بماند.

در صورتی که آکواریوم شما بزرگ می باشد از شرکت اتوبار درخواست کنید که کارتون های مخصوص حمل نقل آکواریوم را برای شما تهیه کنند و کار حمل نقل آن را به پرسنل اتوبار واگذار کنید.

هنگامی اسباب کشی سطل های حاوی ماهیان را چه در داخل اتومبیل خود بگذارید و چه کامیون باربری ، مطمئن شوید که جای آن ها امن است و ماهیان دچار شوک نشده اند . توجه داشته باشید که ماهی ها برای یک سفر کوتاه یا طولانی حتما باید اکسیژن کافی داشته باشد سطل های جابجایی ماهیان باید دارای درب محک باشد تا از پریدن ماهی به بیرون و یا ریختن آب داخل سطل یا گالن ها جلوگیری شود.

اقدامات لازم برای آماده سازی آکواریوم در خانه جدید
هر وقت به مکان جدید خود رسیدید ، باید اقدامات لازم برای آماده سازی آکواریوم در خانه جدید فورا انجام دهید. به طوری که پس از رسیدن به مکان جدید خود ، آکواریوم را فوراً تنظیم کنید. سیستم تصفیه و فیلتر های هوا را سریعا نصب کنید. سپس آب ، شن و صخره های مرجانی زنده ، سنگ ، گیاهان و غیره را به درستی و آرامی در کف آکواریوم بچینید. تعادل pH و دما و همچنین میزان آمونیاک و کلر آب را بررسی کنید. هر چه مسافت جابجایی طولانی تر باشد ، ممکن است مدت زمان بیشتری لازم باشد تا همه سطوح تثبیت شوند.

هنگامی که این اقدامات را انجام دادی و مطمئن شدید که تمامی شرایط برای ماهی شما مناسب است ، آن ها را دوباره به داخل آکواریوم منتقل کنید و قسمت خالی آکواریوم را دوباره آب گیری کنید. اگر همه چیز به درستی پیش برود ، آکواریوم شما به شکلی عالی به مقصد می رسد و ماهی های شما در خانه جدیدشان راضی خواهند شد.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *