ماهی گرین‌ بارب

ماهی گرین‌ بارب

گرین بارب آب شیرین : ماهی گرین بارب یا همان بارب سبز، ماهی ماجراجوی بازیگوشی است که رنگ بسیار درخشانی دارد. معمولا در انتهای باله‌ های این ماهی سبز رنگ، رنگ نارنجی درخشانی وجود دارد که زیبایی این ماهی‌ها را صد چندان می‌کند. نگهداری از این ماهی استوایی آب شیرین نسبتا کار ساده‌ای است. بهتر است بدانید که گرین بارب‌ها به راحتی زاد ‌و ولد می‌ کنند و چندان نیاز به تمهیدات خاصی نیست. بارب سبز یا گرین بارب یک ماهی آکواریومی بسیار مقاوم، بسیار رنگارنگ، بسیار فعال و صلح جوست. اجداد این ماهی در ابتدا در مناطق وسیعی در پاکستان، هند، نپال و بنگلادش زندگی می‌کردند اما در حال حاضر بارب سبز توسط پرورش دهندگان ماهر ماهی تولید می‌شود و در آکواریوم های سراسر جهان زندگی می‌کند.

خانه
آکواریوم گرین بارب‌ها حداقل باید 30 گالنی باشد. همچنین خانه‌ی آن‌ها باید به خوبی سرسبز باشد. این ماهی‌های بازیگوش به فضایی برای شنا هم نیاز دارند. بنابراین بهتر است در حین استفاده از صخره‌ها، شن، چوب و گیاهان آکواریومی به این نکته نیز به دقت توجه کنیم که فضای مناسبی را برای شنای آن‌ها در نظر بگیریم.

همسایه ها
تقریبا می‌توان گفت که گرین بارب‌ها پرخاشجو و عصبانی نیستند و به خوبی با ماهی‌های هم اندازه‌ی خود کنار می‌آیند. آن‌ها تنهایی را تاب نمی‌آورند و اگر تنها باشند به شدت خجالتی و گوشه‌گیر می‌شوند. بهتر است در یک آکواریوم حداقل 5 گرین بارب نگهداری شود تا آن‌ها بتوانند وقتشان را به خوبی در کنار هم بگذرانند. ماهی‌هایی که از نظر زیست محیطی در دما و شرایط آبی همسانی با گرین بارب می‌توانند به خوبی زندگی کنند، همسایه‌های خوبی برای این ماهی‌ها هستند. البته توجه کنید که آکواریومتان ظرفیت مناسب را داشته باشد. برای مثال می‌توان از گربه ماهی بریستل نوز، گورومیاوپالاین و ماهی رنگین کمانی نئونی نام برد.

طول عمر و زاد و ولد
اگر شرایط زیستی سالمی برای گرین بارب‌ها فراهم نمایید، آن‌ها تا 4 سال عمر می‌کنند و در این مدت به سادگی زاد و ولد می‌کنند. وقتی چند ماهی گرین بارب را داخل آکواریوم می‌گذارید، بعد از چندی آن‌ها با هم جفت می‌شوند. جنس ماده‌ی این ماهی در کف آکواریوم تخم‌ریزی می‌کند و جنس نر تخم‌ها را بارور می‌کند. بچه‌ها نیز بعد از 4 تا 5 روز سر از تخم در می‌آورند و شروع به گشت و گذار در داخل آکواریوم می‌کنند (تجربه‌ی بی‌نظیری برای یک آکواریوم‌دار). در ابتدا بچه‌ها را با مایع میگوی از پیش آماده تغذیه کنید تا به قدری رشد کنند که بتوانند مثل پدر و مادرشان از غذاهای گیاهی و گوشتی مناسب استفاده نمایند.

گرین بارب آب شیرین
گرین بارب آب شیرین

غذا
گرین بارب‌ها ماهی‌هایی هستند که در محیط طبیعی‌شان تنوع غذای بسیار گسترده‌ای دارند. از خرچنگ‌های کوچک گرفته تا کرم و میگو و حشرات و گیاهان مختلف. از این رو ایجاب می‌کند که ما نیز غذای متنوعی در اختیار آن‌ها قرار دهیم. شما باید به صورت منظم و سر ساعت به آن‌ها غذا بدهید. این غذا می‌تواند شامل کرم، بادمجان جوشانده شده، میگو و… باشد.

نکته‌ی آخر
مثل هر ماهی دیگری اطلاعات دقیق از چگونگی نگهداری از گرین بارب‌ها را نیز از متخصص و یا فروشگاه معتبری که این ماهی را از آن خریداری می‌نمایید دریافت کنید.

منابع:

  1. http://www.liveaquaria.com
  2. http://animal-world.com
  3. http://www.aquaticcommunity.com

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *