اصول نورپردازی در آکواریوم

اصول نورپردازی در آکواریوم

اصول نورپردازی در آکواریوم : نورپردازی آکواریوم از دو جنبه بسیار حائز اهمیت است.

1- نیاز آکواریوم به نور برای نمایش هرچه بهتر این دکور زنده

2- نیازهای زیستی ماهی ها و موجودات آبزی به نور و شرایط و میزان آن که در این مقاله از این دو منظر به این مطلب می پردازیم.

هنگام راه اندازی آکواریوم،یکی از مهمترین اقلامی که به آن اضافه می کنید نور است. نور جدا از زیباسازی آکواریوم وظیفه دیگری نیز بر عهده دارد، ماهی ها و گیاهان آبزی به میزان مشخصی از نور برای ادامه حیات نیازمندند و هر نقصانی در نور می تواند بر شرایط رشد و آرامش آنها تاثیرگذار باشد.

 

کار کرد نورپردازی

نورپردازی در آکواریوم یکی از راه هایی است که یک آکواریوم دار برای ایجاد فضایی طبیعی برای موجودات خود در نظر می گیرد. ماهی ها تقریبا به روزی 12 ساعت نور نیاز دارند. بدون وجود نور کافی و یا با وجود نور بیش از حد، ماهی ها روز و شب طبیعی را تجربه نمی کنند و دوره های رفتاری و زیستی آنها مثل تولید مثل یا عادات غذایی دچار نقصان می گردد. نور ناکافی سطح فعالیت ماهیها و رنگ آنها را کاهش می دهد و در کل نورپردازی نامناسب، در ماهی تولید استرس کرده و در نهایت می تواند باعث مرگ شود.

طیف نور

طیف نوری که شما انتخاب می کنید بسیار مهم است، مقیاس کلوین (k) برای اندازه گیری طیف استفاده می شود. نور خورشید طبیعی تقریبا K 5500 است. اغلب ماهی های آب شیرین، گیاهان و برخی از ماهی های آب  شور که در قسمت های کم عمق اقیانوس ها زندگی می کنند، نوری بین 5500 تا 6500 کلوین را ترجیح می دهند. 
شقایقها و ماهیهای آبهای عمیق به طیفی در حدود 10000 کلوین نیاز دارند که این همان نور سفید با هاله ای از نور آبی است. شما همچنین می توانید لامپ های 20000 کلوین تهیه کنید که نور آبی شدیدی را تولید می کنند و بسیار مناسب برای مخازن با عمق زیاد یا ماهی های آبهای بسیار عمیق هستند.

نورهای پرتو افکن (Actinic)

نور پرتویی منبع نوری مهمی برای ارگانیسمهای مرجانی و ماهیهای آبهای عمیق هستند. شدت این نورها کم است و با مقیاس کلوین اندازه گیری نمی شود. این نورها اشعه UV از انتهای محدوده آبی در طیف رنگ های نور تولید می کنند. این نور به عمق آب بیشتر نفوذ می کند و به خوبی توسط غیر ماهی ها مانند مرجان ها یا بی مهرگان در آکواریوم آب شور جذب می گردد. بسیاری از طراحان نور برای اکوسیستم آب شور نورهای پرتوافکن را در کنار نورهای معمولی استفاده می کنند تا از سود مندی این نورها در کنار درخشندگی نورهای معمولی بهره ببرند.

نورهای LED ماه نما

نورهای LED ماه نما نورهای با شدت پایین هستند که درحقیقت برای شبیه سازی نور ماه طراحی شده اند. تکثیرکنندگانی که می خواهند دوره کامل شب و روز را برای افزایش تخم ریزی بوجود آورند از این لامپ ها استفاده می کنند. این نورها درخشندگی بالایی ندارند اما فضایی طبیعی تر برای ماهیها بوجود می آورند. این نورها در رنگهای آبی و سفید موجود می باشند که سفید آن القا کننده نور ماه در یک شب کاملا مهتابی می باشد.

انواع لامپ

مادامیکه محدوده کلوین نوری که شما انتخاب می کنید متناسب باشد، شکل لامپ آن با توجه به انتخاب های موجود زیاد اهمیت ندارد. لامپ های رشته ای پیچ دار که مشابه لامپ های منازل هستند، ارزان ترین لامپ ها می باشند اما فقط طیفی در حدود K2700 را ایجاد می کند که محدوده مناسبی برای آکواریوم نیست. از آنجائیکه این نورها شدت کمی دارند رشد جلبک ها را تسریع می کنند. نورهای فلورسنت نیز یک گزینه عمومی و ارزان دیگر است که البته در محدوده های کلوین مناسب موجود است. بسیاری از آکواریومهای شقایق و مرجان در حال حاضر با لامپ های فلورسنت که از نقطه نظر مصرف انرژی نیز مقرون به صرفه تر می باشند نورپردازی می گردند. به طور خلاصه باید بیان داشت که شما برای داشتن یک آکواریوم زیبا نیازمند یک نورپردازی خوب با صلاحدید خودتان و رعایت استانداردهای زیستی ماهیها هستید و به هیچ عنوان استفاده از نور مستقیم خورشید برای آکواریوم توصیه نمی گردد، استفاده از نور آکواریوم برای کاربردهایی مانند چراغ خواب یا به عنوان منبع نور محیط اطراف و یا نصب آکواریوم در فضاهایی که نورپردازی محیط شدید است نیز برخی از اشتباهاتی است که می تواند اختلال در دید آکواریوم یا سیکل زیستی موجودات را به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری نویسنده

به نکات کلیدی فوق در مورد نورپردازی بهینه توجه کنید وآکواریوم را در فضایی طراحی و نصب کنید که نورپردازی آن بر نور محیط غالب باشد، در اینصورت علاوه بر حفظ سلامت اکوسیستم ، جلوه بهتری نیز خواهید داشت.

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *