تترای امپراتور

تترای امپراتور

ماهی تترای امپراتور : ماهی پالمری نماتُبرکان یا همان ماهی تترای امپراتور برای اولین بار در سال 1960 از جلگه‌های رودخانه‌های کلمبیا وارد آکواریوم‌های آمریکا شد. تترای امپراتور جزو ماهی‌هایی دسته‌بندی می‌شود که نگهداری از آن‌ها بسیار ساده و بی‌دردسر است و هر آکواریوم‌ دار مبتدی می‌تواند از آن‌ها نگهداری کند. تتراهای امپراتور ظاهری زیبا با رنگ‌های بنفش، مشکی و نقره‌ای دارند.

شرایط آکواریوم

برای نگهداری از یک تترای امپراتور به آکواریومی‌ بین 20 تا 30 گالنی آب نیاز داریم. این ماهی‌های کوچک بسیار زیبا که طول آن‌ها حداکثر به 4.5 سانتیمتر می‌رسد، در آکواریوم‌هایی که پر از گیاه باشد بهتر و راحت‌تر زندگی می‌کنند. آن‌ها بنا بر طبیعتشان به فضاهای زیادی برای پنهان شدن نیاز دارند. دمای آب آکواریوم تتراهای امپراتور باید بین 23 تا 26 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد و pH آب آن‌ها بین 6 تا 8.

تغذیه

این ماهی‌های رنگارنگ، همه‌چیزخوار هستند. آن‌ها هم گوشت و هم سبزیجات می‌خورند. پایه‌ی غذای آن‌ها در آکواریوم می‌تواند غذاهای پلیته یا مخلوط مخصوص ماهی‌ها و غذاهای گیاهی و گوشتی ریز شده باشد. البته برای سالم‌تر ماندن و رشد بهتر داشتن این ماهی‌ها بهتر است غذاهای زنده‌ای مثل دافینا و لارو پشه و همچنین غذاهای یخ‌زده مثل کرم‌های خونی را نیز به رژیم غذایی آن‌ها اضافه کنیم.

 

زاد و ولد

تترای امپراتور به راحتی در هر آکواریومی‌ که شرایط زیستی مناسبی داشته باشد، تخم‌ریزی می‌کند. یکی از شرایطی که به تخم‌ریزی مناسب تتراها کمک می‌کند، داشتن گیاهان زیاد در آکواریوم است. اما بعد از تخم‌ریزی نیاز به یک آکواریوم جدا برای پرورش ماهی‌های تازه به دنیا آماده است، چرا که تتراهای امپراتور از آن دسته ماهی‌هایی هستند که بچه‌های خود را می‌خورند. اما اگر مخزن جدایی برای پرورش بچه تتراها ندارید، باز هم می‌توانید آن‌ها را با کمی ‌دقت و سختی بیشتر، پرورش دهید. برای این کار مهمترین نکته این است که سر وقت و به خوبی به تتراهای بالغ غذا بدهید تا همیشه سیر باشند. به علاوه باید در نظر داشته باشید که در این صورت تتراهای کمتری به سن بلوغ می‌رسند. اگر آکواریوم شما به خوبی با گیاه پوشیده شده باشد، تتراهای کوچک هم می‌توانند خود را به خوبی از دست والدینشان پنهان کنند و هم می‌توانند از امکانات طبیعی آکواریوم مثل جلبک‌ها و پاتوژن‌ها تغذیه کنند.

خلق و خو

تتراهای امپراتور ماهی‌های بی‌آزاری هستند. البته بهتر است آن‌ها را در گروه‌ها‌ی 5 تایی یا بیشتر نگهداری کنید تا امکان عصبانی شدنشان کمتر شود. آن‌ها در لایه‌های میانی و زیرین آب آکواریوم وقت خود را می‌گذرانند. از این رو بهتر است از گیاهانی که بر روی سطح آب می‌مانند کمتر استفاده کنید چرا که چندان به درد تتراها نمی‌خورند. آن‌ها با اکثر ماهی‌های آکواریومی‌ دیگر مثل دیگر تتراها، سیچلاید دورف، انواع گورامی ‌و ماهی‌های دیگری که به آن‌ها به چشم طعمه نگاه نمی‌کنند، می‌توانند زندگی کنند. تتراهای امپراتور البته هر از گاهی با هم به جنگ و زد و خورد می‌پردازند که این رفتار آن‌ها جای هیچ نگرانی ندارد، تنها به این شرط که آکواریوم شما به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *