آبنما سنگی

آبنما سنگی

انواع آبنما سنگی :‌ امروزه آبنما ها نقش بسیار مهمی در طراحی دکوراسیون فضاهای سبز مانند باغ‌ها، پارک‌ها، حیاط و … دارند که یکی از انواع زیبا و پر کاربرد آنها آبنما سنگی و سرامیکی می‌باشد که طرفداران زیادی دارد. آبنما سنگی مانند برکه ها و آبشارهای کوهستانی طراحی و ساخته می‌شوند که اطراف آنرا انواع سنگ‌های متنوع و زیبا که شبیه به سنگ‌های صخره می‌باشند می‌پوشانند. آبنماهای سنگی همچنین برای زیباسازی پارک‌های جنگلی، سفره خانه‌ها، رستوران‌ها، میدان‌های شهر و … مورد استفاده قرار می‌گیرند که تنوع بسیار بالایی دارند.

آبنما سنگی در فضا های سبز با ایجاد صدای آب علاوه بر زیبایی منحصر به فرد باعث زیبایی و آرامش در پاکسازی هوا هم بسیار موثر می‌باشد به همین علت از آبنما در شهرهای پرجمعیت که آلودگی زیادی دارند باید بیشتر استفاده کرد. آبنماهای موجود در باغ‌ها و پارک‌ها درجه حرارات هوا را متعادل می‌کنند و با ایجاد رطوبت نسبی باعث طراوت گیاهان می‌شوند. به طور کلی آب نما به سازه‌ای گفته می‌شود که در سیستم خود پمپی برای به جریان درآوردن آب دارند و به صورت پیوسته یک سیرکولاسیون را طی می کنند. در ادامه با آبنما ها بیشتر آشنا می شویم.

آبنما سنگی صخره ای:

آبنما صخره ای از آنجا که شباهت بسیار زیادی به آبنما سنگی دارند. در اکثر مواقع به آن آبنما سنگی صخره‌ای می‌گویند. آبنماهای صخره‌ای مانند صخره‌های کوهستان‌ها می‌باشند. با توجه به فضای مورد نظر در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند.

این آبنما ها منظره‌ای بسیار زیبا و طبیعی را فراهم می‌کنند که آرامش و نشاط خاصی را به محیط می‌بخشند. آبشارهای صخره‌ای معمولا در پارک‌ها، مکان‌های تفریحی، میدان‌های شهر، باغ‌ها، ویلاها، حیاط منازل، رستوران‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع آبنماها معمولا از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند. آبنماهای سنگی صخره‌ای معمولا از سنگ های لاشه‌ای، ورقه‌ای و پوکه معدنی ساخته می شوند. این آبنما ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی موجود هستند که انواع مصنوعی آنها با سیمان ساخته می شوند که قابلیت ترکیب هم دارند.

آبنما دیواری سنگی:

آبنماهای سنگی می‌توانند به صورت دیواری هم برای مکان‌های مختلف مانند لابی رستوران، لابی شرکت‌ها و … مورد استفاده قرار گیرند که باعث جذب بیشتر مشتری هم می‌شوند. آبنماهای دیواری سنگی جلوه‌ای خاص و متفاوت را به محیط های منحصر به فرد مانند محیط‌های کلاسیک می‌بخشند. این نوع آبنما می‌تواند با نورپردازی مناسب زیبایی فضا را چند برابر کند و آرامش و نشاط بسیار زیادی به محیط اطراف خود بدهد. یکی از سنگ‌های پر کاربرد برای ساخت آبنماهای سنگی، سنگ پوکه معدنی می باشد. این سنگ یک سنگ پوکه معدنی می‌باشد که کاربردهای مختلفی دارد.

یکی از این کاربردها ساخت آبنماها و آبشارهای مصنوعی می‌باشد. برای زیبایی بیشتر آبنماهای سنگی بهتر است از پوکه‌ها با اندازه‌های متفاوت استفاده کرد. یک سنگ پوکه مناسب دوام آبنما را بیشتر می‌کند و در برابر فرسایش آب و تغییرات دما مقاوم می‌باشد. سنگ پوکه وزن بسیار کمی دارد و باعث می شود آبنما زودتر ساخته شود. این سنگ در مقابل آب و آفتاب پوسیده نمی‌شود از این رو برای ساخت آبنما بسیار مناسب می‌باشند.

مزایای آبنما:

1- آوردن صدای طبیعت به محل کار و زندگی: امروزه افراد ساعت‌های زیادی را مشغول به کار هستند و اکثر مواقع وقت بیرون رفتن از شهر و لذت بردن از طبیعت را ندارند که با استفاده از انواع آبنماهای زیبا مانند آبنما سنگی می توانید به راحتی طبیعت را به محل کار و محل زندگیتان بیاورید. آبنما با ایجاد صدای دلنشین آب آرامش و نشاط فراوانی به محیط می بخشد و شما را از استرس دور می کند.آبنما ها تاثیر بسیار زیادی در طراحی دکوراسیون فضاهای سبز، باغ ها، سفره خانه ها، پارک‌ها و … دارند که امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

2-سازگاری با انواع مکان‌ها: آبنماها می‌توانند مطابق با سلیقه و محل مورد نظر از متریال های مختلف و ابعاد متفاوت طراحی و ساخته شوند.
آبنماها با داشتن پمپ برگشت در مصرف آب صرفه جویی می کنند و مقرون به صرف می‌باشند.
در آبنماها از مصالح و تجهیزاتی استفاده می‌شوند که آب به هیچ عنوان نشتی نمی‌کند و به محیط بیرون از آبنما نمی‌ریزد.
آبنماها درجه حرارت محیط اطراف را تعدیل می‌کنند و باعث نشاط گیاهان اطراف می‌شود.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *