نحوه صحیح جا به جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌

نحوه صحیح جا به جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌

جا به جا کردن آکواریوم : یکی از مشکلات بسیاری از کسانی که صاحب آکواریوم هستند، این است که در زمان جا به جایی خانه‌شان دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند چگونه باید آکواریوم و ماهی‌ها را با کم‌ترین صدمات با خود به خانه‌ی جدید ببرند. این مسئله همچنین یکی از عواملی است که موجب می‌شود افراد مستاجر کم‌تر به فکر خرید یک آکواریوم بیفتند. ما در این متن قصد داریم تا به شما چگونگی جابه‌جا کردن ماهی‌ها و آکواریوم‌شان را آموزش بدهیم.

آنچه به آن نیاز دارید:

یک (یا چند) محفظه، کیسه‌ی زباله، چند بند لاستیکی

محفظه:

محفظه یا جعبه‌ی شما نباید کوچک باشد چرا که کوچک بودن آن باعث می‌شود هوای کافی برای ماهی وجود نداشته باشد و فضا برایش تنگ باشد. این جعبه نباید خیلی بزرگ باشد چرا که بزرگ بودن بیش از حد آن ممکن است منجر به این شود که شما آب کافی برای پوشاندن ماهی‌ها نداشته باشید. بهتر است جعبه دارای عایق و پوشاننده باشد یا اینکه ما آن را عایق‌بندی کنیم. شاید بتوانید از آکواریوم فروشی‌ها جعبه‌هایی با جداره‌های استریوفومی‌ تهیه کنید. در واقع یکی از این جعبه‌های یخچالی مسافرتی می‌تواند ایده‌آل‌ترین گزینه‌ی پیش روی شما باشد.

کیسه‌ی زباله:

شما به چند کیسه‌ی زباله نیاز دارید. مطمئن شوید که کیسه زباله‌ها به قدری بزرگ باشند که کل محفظه را پر کنند. کیسه‌ها بهتر است نیمه شفاف باشند تا شما بتوانید از آنچه درون آن‌ها اتفاق می‌افتد با خبر باشید. نیاز به توضیح نیست که کیسه زباله‌ها باید نو و تمیز باشند، در غیر این صورت باعث آلودگی آب و لطمه به ماهی‌ها می‌شوند.

بند لاستیکی:

شما در حین کار به چند بند لاستیکی نیاز پیدا خواهید کرد.

تعویض آب آکواریوم

پیش از جا به جایی به صورت روزانه 20 درصد آب آکواریوم‌تان را تعویض نمایید. (‌پیش‌تر در مورد نحوه‌ی تعویض آب توضیحات مفصلی داده‌ایم). می‌توانید آکواریوم را نیز تمیز کنید. البته یکباره این کار را انجام ندهید. صبر داشته باشید و هر روز مقداری از آکواریوم را تمیز کنید.

به ماهی‌ها غذا ندهید

از 48 ساعت پیش از قرار دادن ماهی‌ها در محفظه، به آن‌ها غذا ندهید. مطمئن شوید که هیچ غذایی در آکواریوم آن‌ها نیز باقی نمانده باشد. ما می‌خواهیم شکم آن‌ها قبل از ورود به کیسه‌ها کاملا خالی باشد. در حین حرکت نیز به آن‌ها غذا ندهید. ما قصد داریم تا آب داخل کیسه‌ها تا حد امکان تمیز بماند.

کیسه زباله را در محفظه قرار دهید

یکی از کیسه زباله‌ها را در محفظه قرار دهید و سپس یکی دیگر را بر روی آن قرار دهید. در واقع ما با کیسه‌ی زباله‌ی دو لایه‌ای سروکار داریم که اگر یکی از آن‌ها سوراخ شد، دیگری جلوی نشت آب را بگیرد. شاید دلتان بخواهد از سه کیسه زباله استفاده کنید. از نظر ما این امر هیچ مشکلی ندارد.

با کمک یک خط کش فاصله‌ی کف تا سقف محفظه را اندازه بگیرید. بگذارید فکر کنیم که عدد به دست آمده 36 سانتیمتر است. شما باید 1/4 تا 1/3 محفظه را به آب و مابقی را به هوا اختصاص دهید. برای این محفظه شما باید بین 9 تا 12 سانتیمتر  را از آب پر کنید و مابقی را خالی بگذارید.

از یک قاشق، ملاقه یا وسیله‌ی مخصوص جا به جایی آب که کاملا تمیز باشد استفاده کنید و از سطح آب آکواریوم آب بردارید و داخل کیسه زباله‌هایی که درون محفظه قرار دارند را با آن آب پر کنید. از آب کف آکواریوم یا آبی که برای آکواریوم نیست استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود فضولات مانده در کف آکواریوم و موادی که منجر به کثیفی آب می‌شوند، وارد خانه‌های موقت ماهی‌ها شوند.

ماهی‌ها را با روش‌هایی که پیش‌تر برای شما از آن‌ها سخن گفته‌ایم، به این محفظه‌ها منتقل کنید. ماهی‌های خشن را تنها و در محفظه‌های جدا قرار دهید. همچنین محفظه‌ها را زیاد از حد شلوغ نکنید.

محفظه را به همراه کیسه‌ی درون آن، آب و ماهی‌های درون کیسه بر روی یک میز قرار دهید. سر کیسه را درون یک دست جمع کنید. هوای بین دو لایه کیسه را تا سر حد امکان خالی کنید. روزنه‌ای به قطر 2 سانتیمتر در جایی که می‌خواهید سر کیسه را ببندید باز بگذارید و از فاصله‌ی ‌20 سانتیمتری یکی دو بار داخل کیسه فوت کنید. دهن خود را به کیسه نچسبانید چرا که در بازدم ما دی‌اکسیدکربن از شش‌ها خارج می‌شود و ماهی‌ها نیازی به آن ندارند. ما می‌خواهیم هوای بین دهن شما و کیسه داخل کیسه قرار بگیرد. حالا سر کیسه را به وسیله‌ی بند‌های پلاستیکی گره بزنید. وکیسه را طوری در محفطه قرار دهید که آن را کاملا پر کند.

در محفظه را ببندید تا نوری وارد آن نشود. اغلب ماهی‌ها در محیط‌های تاریک تحرک کمتری دارند. خیلی سخت بتوان تخمین زد که ماهی‌ها تا چند ساعت در چنین شرایطی زنده می‌مانند اما در مواردی که ما تجربه کردیم، آن‌ها تا 48 ساعت نیز زنده مانده‌اند و به آکواریوم جدیدشان منتقل شده‌اند. هرگز و هرگز در طول سفر نباید به ماهی‌ها غذا داد.

مطمئن شوید که دمای آب داخل کانتینر مناسب ماهی شما باشد. برای ماهی‌های آب‌های گرم دما باید بین 22 تا 24 درجه‌ی سانتیگراد و برای ماهی‌های آب‌های سرد مثل ماهی قرمز بهتر است دما بین 18 تا 21 درجه‌ی سانتیگراد باشد. بهتر است دما به کمینه‌ی مورد نظر نزدیک‌تر باشد چرا که در این حالت متابولیسم و سوخت و ساز ماهی‌ها کمتر می‌شود و فضولات کمتری از آن‌ها تولید می‌شود و در نتیجه آب تمیزتر باقی می‌ماند.

80 درصد آب آکواریوم قبلی را نگه دارید.

جا به جا کردن آکواریوم : البته این امر برای آکواریوم‌های خیلی بزرگ امکان‌پذیر نیست. مقداری از این آب توسط محفظه‌هایی که حامل ماهی‌ها هستند، حمل می‌شوند و مابقی را باید در محفظه‌های دیگر قرار داد. بعد از استقرار در خانه‌ی جدید ابتدا آب کانتینر‌هایی را که فاقد ماهی هستند به آکواریوم منتقل کنید و بگذارید برای یکی دو ساعت سیستم فیلتر آکواریوم، آب را پالایش کند. سپس به آرامی‌ و با توجه به دستورالعمل‌هایی که پیش‌تر به شما داده‌ایم، ماهی‌ها و آب محفظه‌های آن‌ها را به آکواریوم جدید منتقل کنید.

توجه:

این دستورالعمل برای جا به جایی ماهی‌ها با هواپیما نوشته نشده است. برای این منظور باید از افراد حرفه‌ای به صورت مستقیم کمک بگیرید.

 

منبع جا به جا کردن آکواریوم :

  1. www.aquariumfish.net

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *