سیکلید زندانی یا گورخری

سیکلید زندانی یا گورخری

معرفی:

 سیکلید زندانی یا گورخری : سیکلید زندانی یا گورخری جزو سیکلیدهای کوچک آمریکای مرکزی و از دیدگاه مقاومت بدنی در برابر شرایط سخت، جزو ماهی‌های جان‌سخت و دارای خلق‌ و خویی بسیار ستیزه‌جوست. عمر آنها حدود ۱۰ سال است. نام این ماهی‌ها از وجه شباهت نوارهای تیرۀ بدنشان با گورخر و همچنین لباس‌های زندانیان قدیم اقتباس شده است. طول بدن ماهی‌های بالغ به ۱۳ تا ۱۵ سانتیمتر می‌رسد. بدن نرها از ماده‌ها درازتر، اما در تنوع رنگی محدودتر است. نژادهای آلبینوی کاذب (معروف به زندانی صورتی) و سفید متعلق به سیکلید زندانی هستند.

سیکلید زندانی یا گورخری
سیکلید زندانی یا گورخری

     

شرایط نگهداری در آکواریوم:

 شن و ماسۀ کف آکواریوم، سنگ، ریشه‌های درختان و قطعاتی از چوب آبنوس، محیط طبیعی زیست‌بوم سیکلید زندانی را شبیه‌سازی خواهد کرد.

    دمای مطلوب برای نگهداری سیکلید زندانی ۲۳ تا ۲۸ درجهٔ سانتیگراد است. آبهای سخت را می‌پسندند (۸-۶ درجۀ سختی) و pH بین ۶ تا ۸ را تحمل  می‌کنند. بهتر است برای آنها آکواریومی با حجم دست کم ۷۰ لیتر در نظر بگیریم. تازه‌کارها می‌توانند از سیکلید زندانی نگهداری کنند.

     تمیز نگهداشتن آب آکواریوم آنها بسیار مهم است. بهتر است هفته‌ای دو نوبت ۱۵ تا ۲۰ درصد آب آکواریومشان را تجدید کنید. و بالأخره اینکه آنها به نور زیاد هم احتیاج ندارند.

سیکلید زندانی یا گورخری
سیکلید زندانی یا گورخری

 

 تغذیه:

     سیکلیدهای زندانی همه‌چیزخوار هستند و طیف گسترده‌ای شامل: خوراک‌های آمادۀ سیکلیدها، خوراک‌های بر پایۀ سبزیجات مانند جلبک اسپیرولینا و کاهو، و خوراک‌های پروتئینی مانند دل گاو و کرم را می‌خورند. تغذیه به میزان ۲ تا ۵ قطعۀ کوچک خوراک در روز، برایشان بهتر از یک وعدۀ پر و پیمان است. با این روش، کیفیت آب را هم به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنیم. با افزودن ویتامین و مکمل‌های معدنی به خوراکشان،‌ می‌توانیم سلامت ماهی را بهبود ببخشیم.

ایجاد زیستگاه مناسب برای پرورش ماهی گورخری

1-اندازه مخزن

حداقل اندازه مخزن برای سیچلایدهای گورخری30 گالن است. از آن جایی که این ماهی ها پرخاشگر هستند، نگهداری آن ها در آکواریوم های کوچک باعث بروز رفتار های تهاجمی می شود بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات باید فضای بیشتری را برای این ماهی ها در نظر گرفت.

نکته: این امر بر طول عمر و سلامت عمومی آنها تأثیر خواهد گذاشت.

سیچلاید گورخری ماهی بسیار سر سخت و مقاوم است که می تواند طیف گسترده ای از پارامترهای آب را تحمل کند و این امر باعث می شود تا مراقبت از آنها کمی آسان تر شود.

دمای آب: 79 درجه فارنهایت تا 84 درجه فارنهایت

سطح: 6.5 تا 8 ph

سختی آب: 10 تا 15 dh

 2-چه چیزی را در مخزن خود قرار دهید

راه اندازی مخزن برای سیچلایدهای گورخری بسیار ساده است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید از محیط طبیعی آنها به بهترین شکل ممکن تقلید کنید.

بستر مخزن با شن پر شود به این دلیل که این ماهیان به شکل دوره ای کمی حفاری در اطراف خود انجام می دهند.

نکته: این رفتار به هیچ وجه ثابت نیست. این ماهی ها معمولاً بیشتر وقت خود را در نزدیکی وسط مخزن می گذرانند. با این حال ، بهتر است که برنامه ریزی برای قسمت های حفاری پراکنده را از قبل انجام دهید و همچنین بهتر است که برخی از گیاهان را نیز در آکواریوم قرار دهید برای مثال گیاه هورنوت( گیاهی آکواریومی که باعث حفظ تعادل شیمیایی در آکواریوم می شود.)

استفاده از برخی از سنگها و چوبهای ریخته گری نیز ایده خوبی است  به دو دلیل: 1_ آب هایی که سیچلاید های گورخری از آن سرچشمه می گیرند دارای این موارد است. 2_ به آن ها اجازه می دهد که مکانی برای مخفی کردن غذا ها داشته باشند و ماهی ها احساس راحتی کنند.

بیماری های احتمالی شایع

هیچ بیماری خاصی وجود ندارد که سلامت این گونه را به خطر بی اندازد اما به این معنی نیست که آنها نمی توانند یکی از بیماریهای رایج آب شیرین را دریافت کنند .اگر این ماهی ها در شرایط فرعی زندگی کنند چیزهایی مانند پوسیدگی باله وجود دارد. بهتر است که گاها ماهی ها را از نزدیک بازرسی کنید تا متوجه شوید چیزی غیر معمولی را مشاهده می کنید یا خیر!

ممکن است چیزی در بدن آنها مشاهده کنید (مانند بی قراری یا عدم تمایل به خوردن غذا) که این یک نوع تغییر رفتار است. به عنوان مثال ، اگر ماهی سیچلاید دچار پوسیدگی باله شود ، لکه های سفیدی روی بدن آنها مشاهده خواهد شد که با گسترش بیماری به تدریج وخیم تر می شود.

بهترین روش این است که به هیچ وجه نگذارید ماهی شما مریض شود. اگر به عنوان یک صاحب به درستی عمل کنید و سیچلاید گورخری شما در یک زیستگاه ایده آل با آب ، غذا و استرس کم زندگی کند این بدان معناست که احتمال ابتلا آن ها به یکی از بیماریهای شایع بسیار کم است.

ماهی های گونه های مختلف اما متناسب با سیچلاید گورخری:

ماهی اسکار

گربه ماهی

ماهی جک دمپسی

دلقک دلقک

ماهی دلار نقره ای

نکته: اگر تصمیم دارید که یک سیچلاید گورخری نر و ماده را در مخزن خود قرار دهید، احتمال قوی وجود دارد که آنها پرورش یابند.

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *