11 سبک زیبا برای طراحی داخلی

11 سبک زیبا برای طراحی داخلی

طراحی داخلی زیبا : سبک‌های دکوراسیون در طول قرن‌ها به همراه سلیقه‌ی مردم  و سبک زندگی تغییر کرده‌اند. هر سبکی مزایای خاص خودش را برای افرادی که آن را می‌پسندند، دارد. خیلی از سبک‌ها از دل سبک‌های طراحی دکوراسیون گذشته سر بیرون آورده‌اند و به شکلی درآمده‌اند که پاسخگوی نیاز امروز بشر باشند. هر کدام از سبک‌هایی که در موردشان در این متن می‌نویسیم، از دل دوره‌ی زمانی خاص و از منطقه‌ی جغرافیایی به خصوصی برخاسته‌اند. معادل انگلیسی هر سبک را نیز برای شما می‌نویسیم تا اسامی ‌و کلمات از این پس به گوشتان آشنا بیایند.

1- کهنه و شیک (Shobby Chic)

نمای انگلیسی با دیوار‌ها، زمین و سقف سفید با تاکید بر وسایل قدیمی‌ یا طرح قدیمی ‌و مبلمانی راحت اساس این نوع طراحی را تشکیل می‌دهد. طرح و خطوط نرمی ‌از رنگ‌های پاستلی (به نقل از ویکی پدیا و به زبان ساده به رنگ‌هایی گفته می‌شود که ملایم، آرام‌بخش و تقریبا خنثی و شیری رنگ هستند و هیچ رنگ قوی و پر رنگی مثل مشکی یا آبی تیره ندارند. ) نیز نمایی زیبا و بعضا زنانه به چنین فضایی می‌دهند.

2- سبک سوئدی

دکوری پر از وسایل مدرن با گرایشی که آن را ماکسیمالیسمیا، حداکثر گرایی می‌نامند. این واژه در طراحی داخلی به معنای استفاده‌ی حداکثری از فضایی کوچک است. در این نوع دکور وسایل گوناگون و رنگارنگ زیادی در فضایی کوچک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. نقاط مرکزی این طراحی با رنگ‌های پر طراوت مورد تاکید قرار می‌گیرند. این نوع سبک بازدیدکننده‌ها را مجاب می‌کند تا به وسایل از فاصله‌ی نزدیک‌تری نگاه کنند.

3- سبک معاصر (Contemporary)

شاخصه‌ی این نوع طراحی استفاده از وسایلی با رنگ یکدست در برابر و بر روی دیوار و کفی خالی است. در این سبک معمولا مبلمان از رنگ‌های درخشنده‌ای برخوردار است و در امتداد گوشه‌ی اتاق چیده شده است. تعداد کمی ‌وسیله برای نقطه‌ی تاکید استفاده می‌شود که معمولا پس‌زمینه‌ای باز دارند.

4- سبک معاصر کلاسیک (Contemporary classic)

در این سبک رنگ‌های دیوار‌ها و وسایل از کنتراست کمتری برخوردارند. این کنتراست رنگ معمولا یک اثر هنری را برجسته می‌کند. در این سبک ما با یک نقطه‌ی تاکید در طراحی رو به رو نیستیم.

5- سبک فانکی (Funky)

صندلی‌هایی بزرگ و راحت در برابر میزهایی اتو کشیده با پایه‌های فلزی، از خصوصیات اصلی این سبک است. چنین طراحی‌ای از بازدیدکننده دعوت می‌کند تا لحظه‌ای هم شده بر روی صندلی بنشیند. هر عنصری در این طراحی، تمیز، صاف و از لحاظ بصری جذاب است. رنگ‌های متنوع در این سبک مخصوص صندلی‌ها است و باقی فضا از تنوع رنگی کمتری برخوردار است تا توجه‌ها به محل نشستن جلب شود.

6- سبک نیویورک (Newyork)

اتاق‌هایی دل باز که به وسیله نقاشی‌هایی با رنگ‌های خنثی و مبلمانی با کنتراست نسبت به فضا مورد تاکید قرار می‌گیرند. مبلمان معمولا در کنار دیوار قرار می‌گیرد تا فضایی باز برای رفت و آمد وجود داشته باشد. عنصر چشم ربایی که در این طراحی نقطه‌ی تاکید است، لامپ‌ها و وسایل نوردهی هستند.

7- سبک سنتی (Traditional)

کسانی که دوست دارند خانه‌شان رسمی ‌به نظر برسد، این سبک بهترین گزینه‌ی پیش روی آن‌ها است. انتخاب از بین دوره‌های زمانی مختلف برای سبک سنتی، چهره‌ای ورای زمان به خانه می‌دهد. استفاده از رنگ‌هایی در تناژ رنگ زینتی (Jewel tone) یکی از خصوصیات اصلی این سبک طراحی است. این گروه رنگ از رنگ‌های سنگ‌های زینتی مثل زمرد، یاقوت، زبرجد و… تشکیل می‌شود. این رنگ‌ها معمولا رنگ‌هایی غالب، پر انرژی و قوی هستند. در این سبک بیشتر از وسایل و عناصر ابریشمی، پارچه‌های زربافت و یا اطلسی استفاده می‌شود.

8- سبک گلچین (Eclectic)

سبک طراحی دکوراسیون گلچین از تنوع بی‌شماری برخوردار است. این سبک از ترکیب سبک‌های دیگر طراحی به دست می‌آید. رنگ به سلیقه‌ی صاحب خانه بستگی دارد و در به کاربردن یک رنگ خاص هیچ اجباری نیست. کسانی که چنین سبکی را برای محل کار و یا خانه‌ی خود انتخاب می‌کنند، معمولا علاقه‌ی خاصی به یک بخش مشخص از سبک‌های دیگر دارند و دوست دارند تا آن‌ها را کنار هم قرار دهند.

9- سبک باغ (Garden)

خانه‌هایی که به این سبک طراحی می‌شوند معمولا نورگیری در سقف دارند. استفاده از گیاهان زنده، محیط داخلی را به نوعی به فضای بیرونی و لنداسکیپ متصل می‌کند. پنجره‌های بزرگ کمک می‌کند تا منظره‌ی بیرون متصل به طراحی داخلی شود. مبلمان در این چنین سبکی مختص به یک اتاق نمی‌شود. رنگ‌ها باید رنگ‌های ویبرانت یا پر طراوت طبیعی باشند تا وظیفه‌ی یکی کردن فضای بیرون و داخل را به بهترین شکل انجام دهند.

10-  سبک توسکان (Tuscan)

در اصل سبک توسکان در ایتالیا و به دست کشاورزان یا تُجاری که در خانه‌های بیرون شهر زندگی می‌کردند، استفاده می‌شد و رواج پیدا کرد. با آمدن ایتالیایی‌ها به آمریکا، این سبک نیز از معروفیت زیادی برخوردار شد. وسایلی که رنگ آن‌ها در طیف رنگ‌های نزدیک به رنگ‌های غالب طبیعت دسته بندی می‌شوند به همراه قرمزی پر رنگ یا یک رنگ دیگری که در لنداسکیپ بیرون شهری شهرهای ایتالیا یافت می‌شد، از خصوصیات اصلی این سبک طراحی است. در این سبک دیوارها از رنگ‌های مات و ساکن (Muted tone) پوشیده می‌شوند. 

11- سبک آسیایی (Asian

استفاده از فضا نقطه‌ی مرکزی طراحی داخلی آسیایی است. باز گذاشتن فضای میانی اتاق برای فراخی قلب در فرهنگ آسیایی یک امر ضروری است. در این سبک رنگ‌ها به رنگ‌های طبیعت نزدیک هستند و کمی‌براق به نظر می‌رسند.

منبع طراحی داخلی زیبا :

  1. www.designer-daily.com

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *