ماهی بارب حلب آب شیرین

ماهی بارب حلب آب شیرین

ماهی بارب حلب : بارب حلب ( Barbonymus schawnenfeldii ) ماهی پهن گرمسیری آب شیرین ، که ارتفاع پشتش با پیشرفت سن بیشتر می شود. دارای بدن نقره ای جلاداری که روی شکم کرم رنگش سایه می اندازد . همه باله ها بجز باله های سینه ای ، نارنجی پر رنگ است. وقتی کوچک است بعنوان یک ماهی ظریف و زیبا برای آکواریوم های خانگی محسوب میشود اما به سرعت رشد کرده و خیلی بزرگ میشود . گیاه خوار است و در فقدان غذای کافی ، گیاهان داخل مخزن را غارت میکند . در آکواریوم بندرت تکثیر میشود.
بارب حلب ( Barbonymus schawnenfeldii ) از رودخانه های بزرگ تر و دشت های سیلابی اطراف کشورهای جنوب شرقی آسیا همجون ویتنام، تایلند، کامبوج و لائوس منشاء گرفته است. آن ها عمدتا در رودخانه های بزرگ تر و در دسته های بزرگ تری از ماهیان زندگی میکنند. با این وجود ماهی بارب حلب ( Barbonymus schawnenfeldii ) در طی فصل بارانی به سمت دشت های سیلابی مهاجرت میکنند و هنگامی که آب حاصل از سیل شروع به عقب نشینی کرد به رودخانه برمیگردند. شکل بدن و سبک شنای این ماهی دلالت بر آب های سیلابی رودخانه زیستگاه طبیعی شان دارد.
این ماهیان در طبیعت در دسته های بزرگی زندگی میکنند و عموما وقتی تنها یا در تعداد کم نگه داشته میشوند به خوبی رفتار نمیکنند. این ماهیان وقتی به صورت گروهی نگهداری نمی شوند تمایل بیشتری به ایجاد ترس و تهاجم پیدا میکنند.

آکواریوم داران باید بارب حلب را در گروه های حداقل 4 تایی یا بیشتر، در آکواریوم هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند که گروهی از ماهیان جوان را در خود جای میدهند، نگهداری کنند. این ماهیان از گونه های مهاجم نیستند، در حالی که از گونه های خشن و قوی ای هستند که فعالانه در سر تا سر آکواریوم شنا خواهند کرد.

با توجه به طبیعت فعال و رفتار تغذیه ای تهاجمی شان احتمالا برای آکواریوم هایی که حاوی گونه های ماهیان کوچک خجالتی هستند، مناسب نیستند. با این وجود، با طیف گسترده ای از هم آکواریومی ها در محدوده گونه های ماهیان اجتماعی بزرگ تر تا سیچلاید های نیمه مهاجم و گونه های گربه ماهیان به خوبی کنار می آیند.
بارب های حلب از رودخانه زیستگاه طبیعی شان که دارای جریان آب فراوان همراه با مناطق بار برای شنا و تعدادی سنگ، گیاهان و ریشه های درختان است، منشاء گرفته اند. این ماهیان در آکواریو های بزرگ تر که هم دارای جریان آب قوی تر بوده و هم فیلتراسیون بیولوژیکی بسیار خوبی دارند، بهتر رفتار میکنند.

شرایط نگهداری بارب حلب ( Barbonymus schawnenfeldii )

بارب حلب ( Barbonymus schawnenfeldii ) نیز مانند بسیاری از گونه های رودخانه ای با گردش بالا در حجم آبی که معمولا به معنی تجمع کم مواد معدنی است، خو گرفته است. با این حال این ماهیان کاملا مقاوم بوده و شرایط آبی نامناسب تر را نسبت به شرایط ایده آل، از بسیاری از گونه های رودخانه ای بهتر تحمل میکنند.

با این وجود دمای 23 تا 27 درجه سانتی گراد و اسیدیته 6 تا 7.5 برای آن ها مناسب است. با توجه به اندازه (تا 35 سانتی متر قادر به رشد هستند) و اشتهای خوبشان توصیه میشود که به منظور حفظ کیفیت آب از فیلترهایی با قوطی های بزرگ یا با فیلتر مرطوب/خشک استفاده شود.

همچنین به منظور ایجاد مقدار زیادی جریان آب در آکواریوم توصیه شده که از پمپ اضافی استفاده شود. چیدمان آکواریوم باید شامل فضاهایی باز برای شنا و نیز دسته های گیاهان، سنگ ها یا ریشه درختان، به منظور پناهگیری ماهی به هنگام احساس خطر باشد.
بارب های حلب به راحتی تغذیه میشوند زیرا از طیف گسترده ای از مواد غذایی گیاهی و گوشتی تغذیه خواند نمود. در طبیعت این ماهیان به عنوان مصرف کنندگان فرصت طلب شناخته می شوند که ماهیان کوچک تر، جلبک ها، بی مهرگان کوچک، مواد گیاهی و حتی ذرات ریز آلی را مصرف خواهند نمود.

آن ها در محیط آکواریومی نیز به راحتی تغذیه می شوند و مشتاقانه غذاهایی چون پولکی، پلت، مواد غذایی منجمد، منجمد خشک شده یا غذاهای زنده را می پذیرند. یا توجه به این که بارب حلب دم قرمز مشتاق غذا خوردن در طی کل روز است، در بیشتر مواقع به منظور کنترل رشد و نموشان باید دو بار در روز تغذیه شوند.

این ماهیان به منظور تامین تغذیه متعادل باید با رژیم غذایی متنوعی که شامل مواد غذایی گیاهی و نیز جانوری می شود، تغذیه شوند. بارب حلب دم قرمز میتواند به هنگام تلاش برای غذادهی گونه های خجالتی تر باعث ایجاد مشکلاتی شود چرا که این ماهیان به صورت بسیار تهاجمی تغذیه میکنند و تلاش خواهد کرد تا بیشترین میزان غذای ممکن را با بیشترین سرعت ممکن بخورند.

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *