سیکلید جواهری

سیکلید جواهری

معرفی:

 ماهی سیکلید جواهری : ماهی سیکلید جواهری یا African Jewel Fish جزو سیکلیدهای متوسط آفریقا (به ویژه آفریقای غربی) و دارای خلق‌ و خویی بسیار قلمروطلب و ستیزه‌جوست؛ آنها به ماهی‌های همنوع خود نیز حمله می‌کنند. طول بدن ماهی‌های بالغ در طبیعت به ۱۵ سانتیمتر می‌رسد. این ماهی بیشتر کف‌زی بوده، از ماهی‌های مهاجر آب شیرین محسوب شده، از نظر زادآوری نیز بسیار فعال است. آنها سه خال‌ شاخص در طول بدن خود دارند که در مناطق آبششی، میانۀ بدن و قاعدۀ دم واقع‌ شده‌اند ﴿گاهی در کریستاتوس‌ها دو خال دیده می‌شود؛ یا اینکه خال‌های دمی و میانی کمرنگ‌اند﴾.

مشخصات ماهی جواهری

  • نام ماهی: سیچلاید جوئل فیش
  • نام علمی: Hemichrimis bimaculatus
  • نام خانوادگی: Cichlidea
  • زیستگاه: مناطق گرمسیری و استوایی آفریق
  • حداکثر طول: 15 سانتی متر
  • دمای مناسب: 24 الی 28 درجه سانتی گراد
  • پی اچ: 6 الی 7
  • سازگاری: گوشتخوار
  • وضعیت بقاء: کمترین نگرانی برای این ماهی

     

ماهی سیکلید جواهری
ماهی سیکلید جواهری

 

شرایط نگهداری در آکواریوم:

      سیکلیدهای جواهری را باید ترجیحاً به صورت تک‌گونه (در صورتی که ابعاد ماهی‌ها مشابه هم باشد)، یا نهایتاً با ماهی‌های بسیار قوی مانند تتراهای کنگو و کت‌فیش‌های سینودونیس نگهداری کرد. آکواریوم دست کم ۲۰۰ لیتری با دکور سنگی پر از حفرات و پناهگاه‌ها برای آنها مناسب است.

    دمای مطلوب برای نگهداری سیکلید جواهری ۲۴ تا ۲۸ درجهٔ سانتیگراد است. آبهای سخت را می‌پسندند (درجۀ سختی ۱۶-۱۰) ووpH بین ۶/۵ تا ۷/۵ را تحمل می‌کنند.

ماهی سیکلید جواهری
ماهی سیکلید جواهری

 

 تغذیه ماهی سیکلید جواهری :

     سیکلیدهای جواهری همه‌چیزخوار هستند و طیف گسترده‌ای شامل: خوراک زنده مانند کرم، آرتمیا و میگو، خوراک‌های آمادۀ سیکلیدها، بیومار و پولکی، خوراک‌های بر پایۀ سبزیجات مانند جلبک و خوراک‌های پروتئینی مانند دل گاو و کرم منجمد را می‌خورند. آنها گاه تخم‌های خودشان را هم می‌خورند.

اطلاعاتی در رابطه با خرید جوئل فیش

برای خرید این ماهی دقت کنید که حتما آن را به صورت جفت تهیه کنید، حتما از نظر جثه و اندازه باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند؛ برای این کار می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید. به این موضوع توجه داشته باشید که نیابد بیشتر از یک جفت در آکواریومی که انتخاب می‌کنید وجود داشته باشد زیرا به دلیل طبع خشن جوئل فیش قطعا رنگ دیگری را نخواهید دید. نوع زیست این ماهی در آکواریوم به این صورت است که شنا در قسمت پایین فقط برای تغذیه و برای پرخاشگری به تمام فضای موجود حمله‌ور می‌شود. بلوغ جنسی این ماهی جواهری 3 تا 4 ماه است و بعد از این مدت سرخ شده و کاملاً قادر به جفت‌گیری هستند.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *