شناخت ماهی‌های ناسازگار در یک آکواریوم  

شناخت ماهی‌ های ناسازگار در یک آکواریوم  

ماهی های ناسازگار آکواریوم : شرایط  ساده به نظر می‌رسد اما آکواریوم‌داران مبتدی گاهی اشتباه‌های جبران ناپذیری در زمینه‌ی آکواریوم و انتخاب ماهی‌های ناسازگار می‌کنند. روباه‌قطبی را در صحرا رها می‌کنند و می‌خواهند از دلفین پرواز ببینند. همه‌ی این موارد از نبود دانش و عدم مطالعه در مورد آکواریوم و ماهی‌هایش بر می‌خیزد. ما سعی می‌کنیم گامی‌ هر چند کوتاه را با کسانی که به تازگی قصد خرید آکواریوم دارند برداریم و همگام آکواریوم‌داران دیگر راه بپیماییم، از تجربه‌شان استفاده کنیم و آنچه می‌دانیم را بی‌دریغ در اختیارشان قرار دهیم و ماهی هایی که با هم سازگاری ندارند را معرفی کنیم.   

وقتی قصد خرید ماهی برای آکواریوم دارید، یکی از نکات مهم این است که کدام ماهی‌ها را می‌توان در کنار یکدیگر نگه‌داشت. بعضی از ماهی‌ها نیازهای خاصی دارند و برخی اخلاقی متفاوت. بعضی‌ها آبشان با هم در یک جوی نمی‌رود و برخی دیگر شرایط زیستی ناهمسانی دارند. قبل از هر چیز ماهی‌ها به دو دسته تمیز داده می‌شوند؛ ماهی‌های استوایی یا آب گرم و ماهی‌های آب سرد.  

دو نوع متفاوت؛ ماهی‌های استوایی و ماهی‌های آب سرد

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نقطه‌ی تمایز ماهی‌ها تقسیمشان به ماهی‌های آب سرد و ماهی‌های استوایی است. برای مثال ماهی قرمز، کوی‌ها و استروژن (ماهیان خاویاری) از جمله ماهی‌های آب سرد هستند. تمام آن‌ها باید در آب‌های سرد نگهداری شوند تا بتوانند زنده بمانند و رشد کنند.

درست است که ماهی‌های استوایی معمولا از اقبال بیشتری در نزد آکواریوم‌داران برخوردارند اما مراقبت دو چندانی را نیز می‌طلبند. آب آکواریوم آن‌ها باید در دمای ثابت گرم نگه داشته شود و البته این ماهی‌ها بسیار به نوردهی منظم حساس هستند. شما می‌توانید از صد‌ها ماهی استوایی موجود در بازار برای آکواریومتان دست به انتخاب بزنید. اما این تازه اول داستان است؛ انتخاب ماهی‌های استوایی که بتوانند در کنار هم زندگی کنند.

ماهی‌های استوایی‌ای که نباید در کنار هم قرار بگیرند:

ماهی بتا

بگذارید قبل از هر چیز از ماهی‌های بتا اسم ببریم. ماهی‌هایی که در ایران به ماهی‌های جنگ‌جو یا (Fighter) معروف شده‌اند. می‌توان 5 تا 6 ماهی ماده بتا را در آکواریوم نگه‌داشت اما وقتی پای دو ماهی جنگ‌جوی نر در میان باشد، هیچ ماهی‌ای در آکواریوم شما روی آرامش را نخواهد دید. در مورد ماهی‌های بتا باید گفت که هرگز نباید ماده‌ها و نر‌ها را در یک آکواریوم در کنار دیگر ماهی‌ها قرار دهید چرا که این کار باعث از بین رفتن کل آکواریوم شما خواهد شد. اگر می‌خواهید تخم‌ریزی و بچه‌دار شدن یک بتا را ببینید تنها و تنها یک ماهی نر و یک ماهی ماده را در آکواریوم بگذارید تا بتوانند با هم جفت شوند.

ماهی بارب

بارب‌ها موجودات زیبایی هستند. اما اگر قصد دارید در آکواریومتان از چند ماهی گوناگون میزبانی کنید، باید دور بارب‌ها را خط بکشید. آن‌ها تنها و تنها با خودشان گرم می‌گیرند و با باقی ماهی‌ها سر دشمنی دارند.

باقی ماهی‌ها

ما سعی کردیم در مورد دو ماهی‌ای که اکثرا اشتباه از آن‌ها استفاده می‌شود توضیحی کوتاه ارائه دهیم. بهتر است قبل از خرید هر ماهی‌ای به خوبی در موردش مطالعه کنیم و در هنگام خرید آن نیز از متخصصان فروش به دقت سوال کنیم. برای آن‌ها آکواریوم خود را شرح دهیم و بگوییم که از چه ماهی‌هایی نگهداری می‌کنیم.

انتخاب درست ماهی کلید اصلی داشتن آکواریومی‌ سرحال و سالم است. البته همیشه نمی‌توان از ابتدا علامه‌ی دهر بود، تجربه بسیاری از مشکلات را از پیش روی ما بر می‌دارد.  

 

منبع ماهی های ناسازگار آکواریوم:

www.homealonecrittercarellc.com

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *