12 نکته‌ کلیدی برای آکواریوم‌ داران مبتدی

12 نکته‌ کلیدی برای آکواریوم‌ داران مبتدی

آکواریوم داران مبتدی : معمولا سخت‌ترین قدم برای انجام هرکاری، برداشتن قدم اول است. اگر بتوانیم برای شروع هر کاری از تجربه‌ی افراد با تجربه و متخصص استفاده کنیم، با خیال آسوده‌تری گام اول را برمی‌داریم و به نتیجه بهتری دست پیدا می کنیم و از انجام کارمان راضی و خشنود خواهیم شد. مطالعه این مطلب شاید 3 دقیقه هم طول نکشد اما قطعا به شما کمک خواهد کرد تا خشت اول را درست قرار دهید. در صورت رعایت این نکات بسیار ساده و کوتاه اما کلیدی و مهم، آکواریوم سالم و زیبایی را خواهید داشت و از دیدن آکواریوم و سلامت موجودات آبزی لذت خواهید برد. اما در صورت عدم توجه به این نکات و از آنجا که آکواریوم اصلا شبیه آن شعر معروف “خشت اول گر نهد معمار کج…” نیست، روزهای خوبی را با آکواریومتان سپری نخواهید کرد. چرا که کج نهادن خشت اول موجب می‌شود آکواریومتان تا ثریا که هیچ، تا طبقه اول هم بالا نرفته سقوط کند.

  1. اگر فضای مناسبی دارید، آکواریومی‌ حداقل به ظرفیت 20 گالن یا 90 لیتر تهیه نمایید. بر خلاف آنچه اکثر فروشندگان می‌گویند، آکواریوم‌های کوچک برای افراد مبتدی چندان مناسب نیستند. آب آکواریوم‌های بزرگ‌تر و املاح آن و همچنین دمای آن‌ها نسبت به آکواریوم‌های کوچک‌تر از ثبات بیشتری برخوردارند.
  2. فیلتر‌های اسفنجی و زنده (biological) آکواریومتان را با آب آکواریوم بشویید نه زیر آب شیر. رعایت این نکته باعث می‌شود تا باکتری‌های مفید موجود در آن‌ها از بین نروند.
  3. برای یک آکواریوم با حداقل تعداد ماهی، تعویض 25 درصد آب در ماه الزامی ‌است. البته بهتر است این کار هر 2 هفته یک‌بار انجام شود.
  4. به ماهی‌ها زیاد غذا ندهید. غذا خوردن ماهی‌ها شاید زیباترین لحظاتی باشد که ما می‌توانیم ببینیم اما بعضی وقت‌ها افراد مبتدی آن‌قدر به ماهی‌ها غذا می‌دهند که آدم یاد قتل اول فیلم هفت ساخته دیوید فینچر می‌افتد. بهتر است اول مقدار کمی ‌از غذا را به ماهی‌ها بدهید و خوردنشان را تماشا کنید و بعد باقی غذای مقرر آن‌ها را بدهید. گول ماهی‌ها را نخورید. آن‌ها همیشه جوری رفتار می‌کنند که انگار گرسنه هستند. معمولا برای بسیاری از ماهی‌ها 2 وعده غذا در روز کافی است.
  5. . قبل از خرید به تک تک ملزومات آکواریوم و لوازم جانبی که باید برای آن بخرید توجه کرده و آن‌ها را بررسی کنید و سپس جهت تهیه‌ی آن‌ها اقدام نمایید.
  6. . قبل از خرید ماهی‌ها، در فروشگاه با دقت به آن‌ها توجه نمایید و مطمئن شوید سالم هستند. باله‌هایشان ترک بر نداشته، آب‌شش آن‌ها سالم و رنگ چشم‌هایشان طبیعی است و سعی کنید از فروشگاه های معتبر ماهی خریداری کنید و یا از افراد متخصص مشاوره بگیرید. 
  7. ماهی‌ها را به آرامی ‌وارد آب آکواریومتان کنید. در ابتدا کیسه‌ی حاوی آن‌ها را حداقل به مدت 15 دقیقه در آب قرار دهید تا آب درون کیسه و آب آکواریوم هم‌دما شوند.
  8. یک ‌تانک پشتیبان داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید.
  9. درباره‌ی سیستم چرخه‌ی آب در آکواریوم مطالعه نمایید و تاثیرات و تبعات آن را به خوبی بشناسید.
  10. جمعیت ماهی‌های آکواریوم‌ را آرام آرام افزایش دهید تا باکتری‌های مفید بتوانند به خوبی رشد کنند و شرایط آب‌ برای ماهی‌های جدیدتر فراهم شود.
  11. آکواریوم‌ را بیش از اندازه از ماهی پر نکنید. معمولا گفته می‌شود به ازای هر 1 گالن 1 ماهی می‌توانید داشته باشید. اما این به این معنی نیست که در یک آکواریوم 10 گالنی می‌توانید 10 ماهی بیچاره را با هم نگه دارید. این 1 گالن به حداقل فضای مورد نیاز برای هر ماهی در آکواریوم‌های بزرگ اطلاق می‌شود. در ضمن هر چه ماهی‌های کمتری داشته باشید آکواریوم سالم‌تری خواهید داشت. 
  12. از مواد شیمیایی بی‌رویه استفاده نکنید مگر اینکه از تمام تبعات و تاثیرات استفاده از آن‌ها آگاهی داشته باشید. 

  منبع آکواریوم داران مبتدی: 

  1. www.thetropicaltank.co 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *