انواع چوب و کاربرد آن

چوب و کاربرد آن : انواع چوب و کاربرد آن

چوب و کاربرد آن  : آثار باستانی به جا مانده از سال های دور نشان می دهد انسانها همواره در تلاش بوده اند تا برای خود سرپناهی ایجاد نمایند و برای این که بتوانند از گزند حیوانات و عوامل طبیعی در امان باشند روی به زندگی در غارها آورده و تا قبل از آن، روی درختان سکنی می‌گزیدند اما در این مورد می‌توانستند که از گزند حیوانات وحشی در امان باشند اما نمی‌توانستند برای باد و باران راه حلی داشته باشند، به همین دلیل به غارها روی آوردند.

چوب و کاربرد آن
چوب و کاربرد آن

بعد از اینکه تمدن‌ در سراسر دنیا شروع به شکل گرفتن کرد و جمعیت روز به روز بیشتر شد، انسان‌ها به این موضوع فکر کردند که چگونه می‌توانند برای این همه انسان سرپناهی ایجاد کنند، دیگر غارها برای زندگی کردن مناسب نبود.

به همین دلیل خانه‌هایی را ایجاد کردند که مواد اولیه این خانه‌ها از همان منابعی بود که در اطراف آن‌ها وجود داشت و می‌شد از آن‌ها استفاده کرد.
برای اینکه این کار به درستی انجام بگیرد، انسان‌هاسعی می‌کردند  از این منابع بهترین‌ها را انتخاب کنند.

مثلا در مورد چوب و ساخت خانه‌های چوبی، سعی می‌کردند، بهترین چوب‌ها را برای ساختن خانه استفاده نمایند.

روز به روز که به عمر و تجربه بشر در این کره خاکی ابیشتر و بیشتر شد، انسان‌ها سعی کردند کارهایی را انجام دهند و ابداعاتی را از خود نشان دهند که به بهبود زندگی آن‌ها کمک می‌کرد و می‌توانست زندگی را برای آن‌ها آسان نماید.
این اختراعات از ایجاد یک کنده برای نشستن گرفته و تا به امروزه که سازه‌های زیادی از چوب را می‌سازند.
یکی از مدرن‌ترین و زیباترین سازه‌هایی که امروزه از انواع چوب ساخته می‌شود، آلاچیق می‌باشد که می‌توانید از آن استفاده‌های گوناگونی را ببرید و فضای باغ یا ویلایتان را زیباتر کنید.

همانطور که گفتیم انسان‌ها به مرور موفق به دستیابی  کشف ها و اختراعات زیادی شدند  و با گذر زمان این موضوع را متوجه شدند که هر چوبی برای ساختن سازه‌های موردنظر آن‌ها مناسب نیست و برای اینکه بتوانند این کار را انجام دهند، با استفاده از روش صحیح و خطا، چوب‌های مناسب برای هر سازه را پیدا کردند و توانستند که این کار را به خوبی انجام دهند.
به صورتی که امروزه انواع چوب‌های متفاوت و زیبایی را برای ساختن وسایل چوبی استفاده می‌کنند.

یکی از کارهایی که در این مورد انجام می‌دهند، این است که ابتدا چوب‌هایی که برای هر منطقه مناسب است را شناسایی کرده و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند و با توجه به سایر عوامل یکی از این موارد را انتخاب می‌کنند.

برای اینکه بهتر با چوب‌هایی که در ایران و جهان وجود دارد آشنا شوید و بهترین آن‌ها را برای استفاده انتخاب کنید می‌توانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

چوب راش

نام دیگر این چوب در زبان فارسی مرس و نام انگلیسی آن بیچ می‌باشد و اگر می‌خواهید که آن را به صورت ظاهری مورد بررسی قرار داده و در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، می‌توان گفت که این پوسته خارجی این چوب، کرم مایل به قرمز است و قسمت‌های داخلی آن می‌تواند رنگ‌های دیگری داشته باشد.
یکی از کارهایی که در این مورد انجام می‌شود این است که برای لوازم چوبی که به رنگ‌های متفاوت می‌خواهند باشد، از این نوع استفاده می‌کنند.

اگر این نوع از چوب را به صورت مقطعی برش بزنیم، می‌توانیم دایره‌های تو در تویی را مشاهده کنیم که دارای طیف پر رنگ و کم رنگ می‌باشند.

یکی از خصوصیات بارز در این چوب این است که سطح خارجی آن دارای اشکال زیبایی است که به نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود و این نام‌ها می‌تواند شامل پر مگس در مقاطع شعاعی و در مقاطع مماسی، دوک باشد و برای اینکه این کار به درستی انجام شود، می‌توان این اشکال را روی سطح چوب با دقت بسیار کمی مشاهده کرد.

این نوع اشکال در نظر برخی از نجاران می‌تواند یک عیب محسوب شود، زیرا بعد از رنگ کردن، دقیقا همین نقاط است که تیره می‌شود و می‌تواند زیبایی چوب را کاهش داده و یا اینکه از بین ببرد.

چوب راش دارای انواعی است که یکی از انواع آن، چوب‌های نیمه سنگین راش هستند و بافتی همگن و تقریبا مقاوم دارند و در برابر حشرات و قارچ‌ها می‌توانند مقاومت بیشتری را از خود نشان دهند.
این چوب دارای مصارف بی شماری در کشور ما است و می‌توان با استفاده از آن‌ها روکش و تخته لایه‌ها را ایجاد کرد و برای اینکه این کار به درستی انجام شود نیاز است که نوع چوب‌های راش به صورت دقیق مشخص شود.

این چوب دارای یکی از پر تقاضا‌ترین چوب‌ها برای صنعت مبلمان‌سازی است و می‌توان با استفاده از آن مبل‌های زیبا و دارای نقش و نگار را ساخت زیرا انعطاف این چوب‌ها در برابر سایر چوب‌ها بیشتر است.

یکی دیگر از مزایای این نوع چوب که استفاده از آن در صنعت مبل‌سازی را همه گیر کرده است، قابلیت رنگ پذیری بسیار بالا در آن است و دیگری اینکه این نوع از چوب‌ها به راحتی می‌تواند به مواد و لوازم حفاظتی آغشته شود و از گزند حشرات دور بماند.

موضوعی که در این جا مطرح است، این است که این نوع از چوب‌ها را می‌توان در کشورهای دیگر که بعضا برخی از آن‌ها همسایه ما هستند نیز یافت و از این کشور‌ها به داخل چوب‌های راش را وارد می‌کنند، اما چیزی که بسیار مهم می‌باشد این است که چوب‌های ایرانی دارای کیفیت بالاتری هستند و در مقابل قیمت کمتری نسبت به نوع وارداتی دارند و مبل سازان به چوب ایرانی علاقه بیشتری دارند.

اما امکان دارد که یک دلیل، صنعت مبل را به استفاده از چوب‌های راش خارجی بکشاند و این همان، رطوبت و ابعاد مناسبی است که نمونه خارجی دارد و نمونه ایرانی ندارد و به این دلایل ضایعات کمتری را تولید می‌کند. البته امروزه راه‌هایی وجود دارد که از همین ضایعات می‌توان استفاده کرد و اگر این دغدغه برای مبل سازان حل شود، در این صورت می‌توان گفت دیگر دلیلی برای استفاده نکردن از چوب ایرانی ندارند.

استفاده از چوب ایرانی می‌تواند به افرادی که در چوب بری‌ها کار می‌کنند، کمک کند که کار خود را انجام داده و در برابر سختی‌های زندگی تاب بیاورند.
پس به نظر می‌رسد، استفاده از چوب‌هایی که در داخل کشورمان ایران وجود دارد، بهتر است.

شناخت کافی در مورد انواع چوب برای هلدینگ زندگی رنگی بسیار حائز اهمیت است و برای ساخت آلاچیق برای شهرهای مختلف با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی جنس مناسب چوب استفاده می شود.

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *