6 نکته برای تبدیل حیاط خلوت به زمین بازی کودکان

6 نکته برای تبدیل حیاط خلوت به زمین بازی کودکان

تبدیل حیاط به زمین بازی : حیاط فضای مناسبی را برای بازی و ماجراجویی کودکان مهیا می‌کند. فضایی که دور از چشم والدین نیز نیست. ساخت یک زمین بازی در چنین فضایی کودکان را به تحرک، جنب و جوش و داشتن لحظاتی خوش تشویق می‌کند. مثل هر چیز دیگری، بهترین زمین‌های بازی، زمین‌هایی هستند که فکر شده و با برنامه طراحی و ساخته شوند. اگر می‌خواهید منظر حیاط خود را به شکلی تغییر دهید که کودکان از آن منفعت بیشتری ببرند، نکات زیر می‌تواند تا حدودی شما را راهنمایی کند.

1- فضاهای باز را زیادی پر نکنید

چیزی که خیلی از صاحب‌خانه‌ها ممکن است فراموش کنند این است که فضای باز به اندازه‌ی کافی برای بازی و دویدن بچه‌ها نگه دارند. یک زمین فراخ و مسطح پوشیده از چمن به خودی خود می‌تواند محل انجام بسیاری از بازی‌هایی باشد که نیازی به وسایل خاصی ندارند. به جای چمن طبیعی می‌توانید برای این قسمت از چمن‌های مصنوعی استفاده کنید. این نوع از چمن‌ها بسیار بادوام هستند و با طراحی‌های طبیعی زیبایی به فروش می‌رسند. به علاوه مراقبت از آن‌ها هزینه‌ای ندارد. زمین‌های بازی که به این شکل طراحی شوند می‌توانند محل انواع و اقسام بازی‌ها از بدمینتون گرفته تا فوتبال باشند. به علاوه اضافه کردن چند درخت در اطراف زمینی که چمن کرده‌اید علاوه بر ایجاد سایه‌ای مناسب، می‌تواند مکان مناسبی برای پنهان شدن و یا وصل کردن تور والیبال یا بدمینتون باشد.
   
2- زمین بازی و فضای ورزش‌تان را متمایز کنید

فضاهای بازی می‌توانند با هزینه‌ای اندک متمایز شوند. یک زمین بزرگ سنگ‌فرش شده تنها با اضافه کردن دو یا حتی یک سبد، می‌تواند تبدیل به یک زمین بسکتبال شود. شما با استفاده از رنگ ساختمانی می‌توانید قسمتی از سطح سنگ فرش شده مثل راهرو را به مکان بازی لِی‌لِی یا شافل‌بورد اختصاص دهید.

یکی از متمایزترین فضاهای بازی، ساده‌ترین آن‌ها است: تخصیص قطعه زمینی برای خاک‌بازی. از بازی با کامیون‌های کوچک گرفته تا بیلچه‌ها برای ساختن کیک‌هایی از گِل، همه و همه می‌توانند محل بروز و شکوفایی خلاقیت و ساعت‌ها خوش‌گذرانی برای کودکان باشند. جعبه‌ای از شن و ماسه نیز می‌تواند جایگزین خاک باشد. اگر چه جعبه‌های شن کمتر لباس بچه‌ها را کثیف می‌کند اما باید برای نصب و راه‌اندازی آن هزینه‌ی بیشتری کرد.

وسایل گوناگون و متنوعی از تاب و سرسره گرفته تا طناب و دیواره‌های کوتاه در بازار موجود است. با این همه اگر می‌خواهید سراغ این نوع وسایل بروید، حتما وسایلی تهیه کنید که نصب آن‌ها ساده باشد و به زمین آسیبی نرساند. شما باید به این فکر کنید که بچه‌ها به سرعت بزرگ می‌شوند و نیاز‌های دو سال بعدشان با نیاز‌های امروز متفاوت است. یکی از راه‌هایی که برای نوجوانان بسیار مناسب به نظر می‌رسد این است که امکاناتی را برای آن‌ها فراهم بیاورید تا بتوانند موانع چوبی برای بازی اسکیت‌شان طراحی کنند و خودشان نقش بیشتری در طراحی محیط بازی‌شان داشته باشند.

3- سطوح شیب‌دار جذابیت بیشتری ایجاد می‌کنند. 

هرگز قدرت تپه‌ها و پستی بلندی‌های حیاط را در ایجاد سرگرمی ‌بیشتر دست کم نگیرید. اگر چنین سطحی در حیاط شما وجود ندارد، می‌توانید و بهتر است چنین سطحی را ایجاد کنید. غلت خوردن، سورتمه بازی کردن و تماشای آسمان با تلسکوپ از روی تپه تنها چند نمونه از بازی‌هایی است که یک تپه‌ی کوچک می‌تواند شرایطش را مهیا کند. مطمئن باشید که فرزند شما با دوستان کوچکش ده‌ها بازی دیگر به این لیست اضافه خواهند کرد.
   
4- کلبه و مخفی‌گاه 

یکی دیگر از راه‌های ایجاد سرگرمی ‌برای کودکان به وسیله‌ی عناصر طبیعی، ساخت یک سازه‌ی اتاق مانند است. هر چند اتاق‌های کوچکِ از پیش‌آماده گزینه‌های خوبی هستند اما راه‌های خلاق دیگری نیز وجود دارند که به راحتی جای چنین کلبه‌های کوچکی را می‌گیرند. راه‌هایی مثل ساختن خانه با چند تکه چوب یا وسایل اضافه‌ی دیگری که در دسترس هستند. با این همه باید اعتراف کرد که هیچ چیزی نمی‌تواند جای یک کلبه درختی کوچک را بگیرد.

5- پایایی زمین بازی در خانه

ساختن یک زمین بازی برای بچه‌ها در جایی که از گیاهان شکننده و ظریف یا با ارزش مراقبت می‌کنید، بی معنی است. بهتر است این گیاهان را به دور از چنین فضاهایی نگه دارید تا هر روز کام خودتان و کودکتان را تلخ نکنید. بچه‌ها به خوبی حساب چمنِ زمین را می‌رسند. پس بهتر است از چمن‌های مقاوم استفاده کنید و به طور مضاعفی به آب دادن، بارور کردن و هرس آن‌ها توجه کنید. همچنین بهتر است از مواد شیمیایی برای نگهداری چمن استفاده نکنید و یا اگر چاره‌ی دیگری نیست، مطمئن شوید که ضرری برای بچه‌ها ندارد.
   
6- برای تابستان، مقداری آب اضافه کنید.

از استخرهای بادی روی زمینی گرفته تا فواره و آب‌پاش کوچک. آب می‌تواند حیاط شما را در طول فصل‌های گرم جذاب‌تر کند. سازه‌های قابل حملی مثل استخر‌های بادی مانع نشت آب می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای طولانی مدت استفاده کرد و آب را نیز هدر نداد.

 

منبع:

http://www.homeadvisor.com

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *