تخم‌ریزی ماهی بتا

تخم‌ریزی ماهی بتا

ماهی بتا : نگهداری از ماهی‌های مختلف لذت شگرفی دارد اما اگر یکبار و فقط یکبار تجربه‌ی زادآوری ماهی‌ای را درون آکواریوم‌تان داشته باشید، خوب می‌دانید که هیچ لذتی بزرگ‌تر از به دنیا آمدن یک ماهی کوچک درون آکواریوم نیست. تخم‌ریزی و زادآوری بعضی ماهی‌ها به سهولت اتفاق می‌افتد اما برای زادآوری بعضی ماهی‌ها باید زمان زیادی صرف کرد و دقت فراوانی به خرج داد.

در اینجا به لیستی از نکاتی که برای تخم‌ریزی ماهی بتا باید آن‌ها را رعایت کنید، اشاره می‌کنیم.

1. باید بتوانید فرق بین ماهی ماده بتا و ماهی نر بتا را تشخیص دهید. نکته‌ی اساسی در تفاوت جنس نر و ماده بتاها، باله‌های بلندتر ماهی نر است.
2. ماهی‌های نر و ماده نباید در کنار یکدیگر نگهداری شوند. تنها برای یک تا دو ساعت و در زمان تخم‌ریزی می‌بایست آن‌ها را در یک تنگ و یا آکواریوم کوچک در کنار یکدیگر قرار داد.
3. تنها از یک نر در یک تنگ یا آکواریوم نگهداری کنید. بعضی وقت‌ها درون آکواریوم‌های خیلی بزرگ می‌توان از بیش از یک جنس نر نگهداری کرد اما اکثر آکواریوم‌داران حرفه‌ای تاکید می‌کنند که بهتر است از یک نر در هر آکواریوم نگهداری شود.
4. می‌توانید درون آکواریوم خود از چند ماهی بتای ماده نگهداری کنید. برای مثال در یک آکواریوم 6 گالنی می‌توان تا 12 ماهی بتای ماده را نگهداری کرد. همانطور که گفتیم در آکواریوم‌های بزرگ می‌توان از چند نر در کنار ماهی‌های بتای ماده و یا بدون آن‌ها نگهداری کرد. البته بعضی از نرها در برابر ماهی‌های ماده بسیار پرخاشجو هستند.
5. غذای ماهی‌های بتا ترکیبی است از  غذای پلیته‌ی مخصوص بتا و کرم‌های خونی یخ‌زده که لارو پشه هستند. وقتی زمان تخم‌ریزی ماهی‌های ماده می‌رسد، بهتر است هر روز صبح به آن‌ها ترکیبی از بتامین، کرم‌های خونی یخ‌زده، کمی ‌میگوی براین یخ‌زده یا زنده و چند کرم سیاه داده شود.
 غذای خوب باعث تخم‌ریزی بیشتر و بهتر ماهی‌‌های ماده و ترغیب ماهی‌های نر به ساختن زنجیره‌های حبابی بهتری می‌شود.
6. 20 درصد آب تنگ‌های جداگانه‌ی ماهی‌های نر و ماهی ماده را به صورت روزانه عوض کنید. این کار باعث می‌شود ماهی نر زنجیره‌های حبابی بیشتری در اطراف تنگ ایجاد کند.
7. فربه‌ترین ماهی ماده‌تان را درون تنگ ماهی نری بیندازید که بزرگ‌ترین حباب‌ها را ایجاد کرده است.  آن‌ها معمولا در ابتدای کار برای چندی با هم به نزاع می‌پردازند. ماهی نر باله‌های ماهی ماده را زخمی‌می‌کند و ماهی ماده به سر و کول ماهی نر می‌زند و حسابی از خجالت هم در می‌آیند تا به مرحله‌ی تخم‌ریزی برسند. باید حواس‌تان حسابی جمع باشد که ضربه‌ها و صدمه‌هایی که جنس ماده می‌بیند بیش از حد عادی این نزاع‌ها نباشد. تخم‌ریزی آن‌ها را می‌توانید به چشم ببینید. اگر این عمل اتفاق نیفتاد، باید ماهی ماده را به آکواریوم اصلی‌اش برگردانید. اما اگر ماهی ماده در حال تخم‌ریزی بود، صبر کنید تا بعد از تمام شدن تخم‌ریزی او را به خانه‌ی اصلی‌اش بازگردانید.
8. ماهی نر از تخم‌های درون زنجیره حبابی‌ای که ساخته است مراقبت خواهد کرد. شما خواهید دید که ماهی نر بعضی تخم‌ها را به دهان می‌برد. او قصد ندارد آن‌ها را بخورد، تنها می‌خواهد آن‌ها را به وسیله‌ی موادی که از دهانش ترشح می‌شود، تمیز کند. دو روز بعد از تخم‌ریزی، مواد ترشح شده از دهان ماهی نر تغییر می‌کند و به سمتی می‌رود که لایه‌ی بیرونی تخم‌ها را حل کند تا بچه ماهی‌ها بتوانند آزاد شوند.
9. خب حالا به سخت‌ترین مرحله می‌رسیم. تجربه نشان داده است که نمی‌توان بچه ماهی‌ها را درون آکواریوم یا تنگ پرورش داد. باید بچه‌های تازه به دنیا آمده را درون حوضچه‌هایی قرار داد که بیش از 20 درجه‌ی سانتیگراد دما داشته باشند. این حوضچه‌ها نباید ماهی دیگری درون خود داشته باشند تا احتمال خورده شدن ماهی‌های کوچک حداقل شود. ماهی‌های ریز ما از مواد مغذی درون آب برکه یا حوض استفاده می‌کنند و تا ده روز یا دو هفته نیاز به غذای اضافی ندارند. آن‌ها به سرعت بزرگ می‌شوند و بعد از 10 روز تا دو هفته باید بعضی از غذاها را به رژیم غذایی‌شان اضافه کرد.

در آینده مطلبی در مورد چگونگی نگهداری از بچه ماهی‌های بتا خواهیم نوشت.

 

منبع:

  1. aquariumfish.net

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *