طراحی یک باغ ژاپنی

طراحی یک باغ ژاپنی

طراحی باغ ژاپنی : داشتن فضایی برای کسب آرامش و اطمینان خاطر یک موهبت است. این دقیقا فضایی است که یک باغ ژاپنی به شما پیشکش می‌کند. باغ‌های ژاپنی برای ایجاد فضایی مناسب در جهت مدیتیشن و تفکر ساخته شده‌اند. فضایی که در ابتدا برای نخبگان سیاسی و حاکمان ژاپنی و به منظور فراغت از جنگ و طوفان و کشمکش‌های اجتماعی ساخته شده بود، رفته رفته و در خلال سال‌ها به بخشی از فرهنگ مردم این کشور تبدیل گشت.

طراحی باغ ژاپنی
طراحی باغ ژاپنی

از این رو درک اهمیت ساختن چنین فضایی در زمانه‌ای که مرزهای استرس در آن شکسته شده‌اند، چندان سخت نیست. فضایی که بتوان در آن از وزش بادها و طوفان‌ها هرچند برای بازه‌ای کوتاه، مصون ماند.

اگرچه در باغ‌های ژاپنی‌ای که ساخته می‌شوند تفاوت‌هایی بسته به آنکه چه کسی آن‌ها را طراحی کرده است، مشاهده می‌شود اما تمام باغ‌ها باید ایده‌ی اصلی را که ساختن بهشتی منحصر به فرد از ذِن است، تامین نمایند.

پایه‌های باغ‌های ژاپنی

بر پایه‌ی صحبت‌های متصدی سازمان تپه‌ها و برکه‌های ژاپنی بروکلین نیویورک، تنها 100 تا 200 نفر در کل جهان وجود دارند که باغ‌های ژاپنی را بر اساس فرم اصلی و درست طراحی می‌کنند. برای اینکه شما بتوانید حداکثر نکات را فرا بگیرید یا فضایی که می‌سازید حسی از الهام‌بخشی در خود داشته باشد می‌بایست ابتدا اصول و پایه‌های باغ‌های ژاپنی را فرا بگیرید.

اولین نوع باغ‌های ژاپنی باغ‌های صخره‌ای هستند که المان‌هایی از سنگریزه در خود دارند. این نوع از باغ‌ها شامل هیچ آب‌نمایی نمی‌شوند و برای به تصویر کشیدن رود‌ها و کوه‌ها طراحی شده‌اند. مسیر‌های پوشیده از سنگریزه و ریگ در الگوهایی طراحی می‌شوند که سمبلی از رود باشند و صخره‌ها و سنگ‌های میان آن‌ها سمبل‌هایی از کوه‌ها.

طراحی باغ ژاپنی
طراحی باغ ژاپنی

دومین نوع باغ‌های ذِن که می‌توانید به سراغ‌شان بروید، باغ‌های خزه‌ای هستند. به دلیل آب و هوا و رطوبت اقلیم ژاپن خزه‌ها به خوبی در این کشور رشد می‌کنند اما در کمال تعجب باید بدانید که خزه‌ها برای رشد و شکوفایی نیاز به باران زیاد ندارند. این امر به این معنا است که طراحی و ساخت این نوع از باغ‌های ژاپنی در بسیاری از مناطق امکان‌پذیر است. باغ‌های خزه‌ای فضایی لطیف و متعادل را ایجاد می‌کنند تا بتوان ذهنی پر مشغله و بدنی خسته را در آن‌ها تسکین داد.

باید به خاطر بسپاریم که در حالی که هر کدام از این باغ‌ها بازتاب و انعکاسی از فرهنگ ژاپنی هستند، شما می‌توانید باغ ذن ژاپنی مخصوص خود را طراحی و ایجاد نمایید، چه این باغ‌ها به سبک باغ‌های صخره‌ای باشند، چه خزه‌ای و چه برکه‌ای. با این حال تمام این باغ‌ها باید یک هدف داشته باشند، هدفی واضح: ذِن.

در آینده‌ای نزدیک در مورد انواع این باغ‌ها و نحوه‌ی طراحی و ایجادشان برای شما خواهیم نوشت.

 

منابع:

  1. http://freshome.com/

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *