روند ساخت برکه کوچک ماهی در حیاط خانه

روند ساخت برکه کوچک ماهی  در حیاط خانه 

ساخت برکه کوچک ماهی : ساخت یک برکه‌ی ماهی در حیاط نه تنها لحظات مفرح شما را افزایش می‌دهد و جلوه ویژه ای به حیاط شما می بخشد، بلکه موجب می‌شود قیمت خانه نیز به طور چشم‌گیری بالاتر برود. نحوه‌ی ساخت یک برکه‌ی خانگی مهم‌ترین بخش داشتن آن است. با استفاده از وسایلی که همزمان کارکرد مناسب و زیبایی محسوسی دارند می‌توانید برکه‌ی بسیار زیبایی داشته باشید. همچنین اگر در نزدیکی نهری زندگی می‌کنید، می‌توانید با حفر یک کانال منبع آب برکه‌تان را تامین کنید.

مراحل ساخت:

1- جایگزینی برای برکه

آفتاب یا سایه؟ اگر قصد دارید که از شقایق آبی درون برکه نگهداری کنید، این گیاه حداقل به 5 ساعت نور در روز نیاز دارد. اگر برکه جایی قرار بگیرد که نور مستقیم آفتاب به اطراف آن بتابد، احتمالا شما برای گذراندن زمان در فصل‌های گرم در کنار برکه، راحت نخواهید بود. همچنین نور مستقیم باعث می‌شود تا جلبک‌ها رشد سریعی داشته باشند. (شقایق‌های آبی و فیلتر شفاف کننده‌ی آبِ UV جلوی رشد سریع جلبک‌ها را می‌گیرند.)

از قرار دادن برکه در جایی که در زمان بارش سنگین امکان سر ریز آب آن وجود داشته باشد، پرهیز کنید. این کار باعث می‌شود لایه‌ی ضد آب زیر برکه آسیب ببیند و همچنین این امکان وجود دارد که مواد شیمیایی و سمی‌ای که برای چمن‌ها استفاده می‌کنید، وارد برکه شده و ماهی‌هایتان را بکشد.

2- تعیین عمق برکه 

اگر قصد دارید از ماهی درون برکه‌تان نگهداری کنید، حداقل به 1.2 متر عمق نیاز دارید. شقایق‌های آبی در عمق 0.9 تا 1.5 متری بهترین رشد را خواهند داشت. عمیق‌ترین جای برکه‌ی شما، جایی است که مکنده‌ی آب درون آن قرار داده می‌شود. این قسمت باید دورترین فاصله را نسبت به مجرای ورودی و بازگرداننده‌ی آب داشته باشد.

3- برکه باید چقدر  بزرگ باشد؟

تا جایی که می‌توانید. هرچه آب بیشتری درون برکه جا شود، گیاهان و ماهی‌های بیشتری می‌توانند درون آن زندگی کنند و البته کمتر نیاز به مراقبت خواهد داشت.

4- یک برکه‌ی رسمی ‌یا غیر رسمی؟

برکه‌های رسمی‌ معمولا در شکل‌های دایره یا بیضی وجود دارند. اما برکه‌های غیر رسمی‌ چندان از شکل‌های هندسی تبعیت نمی‌کنند و خطوط طبیعی را دنبال می‌کنند. هر شکلی که انتخاب می‌کنید، مهم درستی گردش آب درون برکه است. گوشه‌های منحنی بیشتر به جریان آب کمک می‌کنند تا گوشه‌های تیز. بهتر است مکنده‌ی آب با بیشترین فاصله از مجرای ورودی قرار داشته باشد تا گردش آب به شکل بهتری انجام بپذیرد.

5- زمان کندن زمین

اول مرزهای برکه را بر روی زمین مشخص کنید. قبل از کندن مشخص کنید که لوله‌ها و تجهیزات در کجای زمین قرار است کار گذاشته شوند. هم سطح بودن تمام مرزهای برکه نکته‌ی بسیار مهمی ‌است چرا که در غیر این صورت در پایان کار خودش را نشان خواهد داد. ارتفاع کناره‌های برکه باید کمی ‌بیشتر از سطح زمین باشد تا در هنگام جاری شدن آب باران، آب به آن نفوذ نکند.

6- نیازی به پمپ هست؟ 

بی شک، اگر برکه‌ی شما 1500 گالنی یا 5678 لیتری است، قطر لوله‌های پمپ باید 1 تا 1.2 اینچ باشد. اگر برکه‌تان بین 1500 تا 2000 گالن ظرفیت دارد از لوله‌های 2 اینچی استفاده کنید. اگر برکه‌تان 2500 گالن یا 9463 لیتر گنجایش دارد، از لوله‌های 3 تا 4 اینچی استفاده کنید. بهتر است برای این منظور از لوله‌هایی با جنس پی وی سی استفاده شود. این لوله‌ها از لوله‌های خرطومی ‌ارزان قیمت‌تر هستند و ساده‌تر نصب می‌شوند. یادتان باشد که نصب لوله‌های پمپ باید پیش از قرار دادن لایه‌ی پلاستیکی ضد آب انجام شود.

7- نصب مکنده‌ی آب

اگر قصد دارید از ماهی درون آب نگهداری کنید، باید حتما برای مکنده محافظ ضد تولید گرداب (Anti-Vortex cover) تهیه نمایید. در غیر این صورت ماهی‌ها به سمت مکنده کشیده خواهند شد.

8- از چه لایه‌ی ضد آبی (Liner) باید استفاده کرد؟

نمی‌توانید بدون داشتن یک لایه‌ی ضد آب برکه‌ی خوبی داشته باشید. چرا که این لایه در واقع پوست برکه شما و شاید مهم‌ترین جزء تشکیل دهنده‌ی آن است. لایه‌ای که باید حداقل 20 سال عمر کند.بهترین این لایه‌ها لایه‌ی 25 میل ای پی دی ام (45 mil EPDM liner) است.

– برای این که بتوانید اندازه‌ی مورد نیاز لایه‌ی ضد آب را بفهمید، بهتر است یک نخ را از پهن‌ترین قسمت عرض برکه درون آن رها کنید به شکلی که درون تمام چاله‌ها نیز جا بگیرد و تا آن سر برکه نخ را باز کنید. سپس طول نخی که باز شده است را اندازه بگیرید. برای اندازه گیری طول برکه نیز همین کار را تکرار کنید. بهتر است زیر لایه‌ی ضد آب را ابتدا بتن کنید.

9- نصب موتور استخراج کننده (eduction) و اسکیمر

– موتورهای استخراج کننده کمک می‌کنند که سطوح زیرین آب در جریان باشند و مانع ایستایی و گندیدن آب می‌شوند.

– اسکیمر‌ها وسایلی هستند که به صورت اتوماتیک سطح آب را از برگ و کف و خرده آشغال‌ها پاک می‌کنند.

10- نصب فیلتر  و شفاف کننده آب UV 

– فیلتر‌های bead گرد و خاک و آشغال‌ها را از آب خارج می‌کنند درحالی که باکتری‌های مفید را از بین نمی‌برند. باکتری‌هایی که برای سلامت برکه بسیار مهم هستند.

– شفاف کننده‌های UV نیز بر ضد جلبک‌ها و خزه‌های مزاحم عمل می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند که آبی شفاف داشته باشید.

11- آخرین مرحله، بازگشت آب به برکه

راه‌های زیادی برای نحوه‌ی بازگشت آب به برکه وجود دارد. می‌توانید از یک آبشار یا آبنما برای این منظور استفاده کنید یا نهری کوچک درست کنید.

منبع ساخت برکه کوچک ماهی :

  1. www.wikihow.com

 

نویسنده مطلب: mortazavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *